مدیریت برند و برندسازی و اصول آن

مدیریت برند و اصول آن جزئی از مهم ترین مواردی است که هر فرد و یا هر کسب و کار باید برای گسترش کسب و کار و یا برند شخصی اش بداند. یک مدیریت برند خوب میتواند به ایجاد یک تصویری واضح از شرکت کمک کند و مدیر برند باید بر عملکرد کلی برند بدرستی نظارت کند.

در شرایطی که ما بخواهیم کالا یا خدمات خودمان را به بسیاری از مشتریان بفروشیم یا معرفی کنیم، ابتدا بهتر است همه آنها را به یک سکوی مشترک متصل کنیم و سپس براحتی بیان کنیم که برای هر یک از آنها چه چیزی وجود دارد. هدف ما از اینکار باید ایجاد مکالمه ای جذاب باشد که به ما این امکان را می دهد که برداشت ها را تغییر دهیم، انتظارات مشتریان را تشخیص دهیم و گفتگو را براحتی با مشتریان خود ایجاد کنیم.

این خودش یک نکته اصلی جهت ایجاد استراتژی مدیریت برند است. به زبان ساده تر یعنی پایه و اساس ارتباط ما می تواند روابط واقعی را بین ما و مخاطب ما ایجاد کند.

مدیریت برند

 

مدیریت برند چیست؟

کار بسیار مهم ما بدست گرفتن بازار هدف برای محصول یا خدمات ما و ایجاد اطمینان در ذهن مشتریان فعلی و آینده نگر است. هدف ما از مارک تجاری یا همان برند، انتقال پیام به مشتری به صورت واضح و شفاف، افزایش وفاداری مشتری و ترغیب افراد به خرید محصول است و اینکه از این طریق ما بتوانیم ارتباط عاطفی با مشتریان خودمان برقرار کنیم. همچنین درک مشتری را درباره محصول یا خدمات ایجاد کنیم. در اصل، هدف اصلی از برندسازی ایجاد تمایز است.

 

حتما بخوانید : وفاداری مشتری چیست ؟

 

یک برند تجاری قدرتمند، می تواند مخاطرات ایمنی، اجتماعی و همینطور پولی که مشتری برای خرید یک محصول یا خدمات دارد را کاهش دهد. لذا مشتری می تواند درک بهتری از کالاهای ملموس با نام تجاری داشته باشد. یک برند قوی از سهم بازار بالاتری برخوردار است و برای حفظ خود در طولانی مدت باید حمایت خوبی را انجام دهد. این نکته بسیار مهمی است که بتوانیم مارک یا برند خودمان را مدیریت کنیم و برای ایجاد ارزش برند در طول زمان کارهایی را انجام دهیم.

ما در این مطلب به اهمیت مدیریت برند می پردازیم. یک مدیریت برند خوب میتواند به ایجاد یک تصویری واضح از شرکت کمک کند و مدیر برند باید بر عملکرد کلی برند بدرستی نظارت کند. پس در نتیجه یک برند موفق نتیجه یک سیستم مدیریت برند قوی و قدرتمند می باشد.

اگر بخواهیم به صورت کلی تر به این مسئله بپردازیم باید بگوییم که، مدیریت برند شامل مدیریت دو ویژگی مهم نامشهود و ملموس یک برند است. برند محصول ملموس شامل خود کالای مورد نیاز، بسته بندی محصول، قیمت و غیره است. در صورت ارائه خدمات، لمس تجربه مشتری را شامل می شود، در حالی که نامشهودها شامل اتصال عاطفی هستند.

اصول مهم مدیریت برند

در اینجا ۱۲ اصل مهم مدیریت برند وجود دارد که می تواند در موفقیت کسب و کار مؤثر باشد :

۱٫ برند خود را تعریف کنید

اینکار را با اصالت، هدف اصلی، رسالت، دید، موقعیت، شخصیت و ارزش آغاز کنید. سپس تمام تمرکز خود را بر روی کاری که می توانید به بهترین شکل ممکن انجام دهید بگذارید و نقاط قوت خود را با قوام برقرار کنید. پس بطور واضح تر بگوییم که برند را کامل درک کنید و بشناسید تا بتوانید آن را بازاریابی کنید و بعد از آن با بازر هدف بدرستی ارتباط برقرار کنید و بتوانید برند خود را به مشتریان عرضه کنید.

۲٫ برند الگوی تجاری شماست

با پشتیبانی از تجارتتان و به چالش کشیدن آن میتوانید به حداکثر پتانسیل برند خود برسید. این نکته را در نظر داشته باشید افرادی که در بالای نام تجاری شخصی خود مشاغل خود را بکار برده اند، و هر آنچه را که آنها ارائه می دهند گسترشی از وعده برند است.

۳٫ قوام و ثبات نام تجاری

اگر این کافی نبود، ثبات در پیام شما همیشه کلید تمایز است. به موقعیت خود در تمام نقاط مرجع برای همه کارهایی که انجام می دهید اختصاص دهید. از انجائیکه ایجاد برند فقط یک بار اتفاق می افتد لذا مدیران برند برای اینکه بتوانند سطح بالایی از وفاداری مشتری را از برند خود داشته باشند باید تمایز برند را ایجاد کنند تا در کسب و کار خودشان به موفقیت برسند، که این کار مستلزم تلاش و رویکرد مداوم مدیران برند می باشد.

۴٫ از داخل شروع کنید

کارمندان و همه کسانی که برای شرکت شما کار می کنند می توانند به شما بگویند چه احساسی دارند و در مورد برند شما چه فکری می کنند. و این همان داستانی است که باید در مقابل مشتریان خود قرار دهید و آن را بکار ببندید. تاثیر را فراتر از دیوارهای بازاریابی قرار دهید و با این کار می توانید درک مشتری را نسبت به برند خود تقویت کنید.

مدیریت برند و اصول آن

 

۵٫ ارتباط عاطفی برقرار کنید

یک برند نمی تواند تنها یک آرم، نام، وب سایت، روابط عمومی یا تبلیغات تلویزیونی باشد. اینها صرفاً ابزار هستند و برند نیستند. یک نام تجاری یک کار بسیار بزرگتر است، ایده ای مطلوب است که در محصولات یا خدمات، مکان ها، افراد و تجربه آشکار می شود.

سعی کنید از تاکتیک های بازاریابی و استراتژی هایی استفاده کنید و بتوانید چیزی را بفروشید که نه تنها نیازهای جسمی افراد بلکه نیازهای عاطفی آنها را برآورده سازد. آنها به آرامی شروع به شناسایی با نام تجاری شما می کنند و در نتیجه شما توانسته اید ارتباط عاطفی را با مشتریان خود برقرار نمایید.

۶٫ توانمندی قهرمانان نام تجاری 

به کسانی که علامت تجاری شما را دوست دارند و در ارسال نام تجاری شما توسط پیام کمک میکنند، جوایزی اهدا کنید تا بتوانند بخشی از روند ساخت برند باشند. اگر طرفداران نام تجاری شما متوقف می شوند، حال شما بگویید باید چه کاری انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید، زمان آن فرا رسیده است که ارزیابی وعده برند را شروع کنید.

 

مدیریت برند و توانمندی قهرمانان برند

 

۷٫ انعطاف پذیر و مرتبط باشید

برندی که به خوبی اداره می شود، باید همیشه در برابر اصلاحات باز باشد به طور واضح تر انعطاف پذیر باشد. به یاد داشته باشید، برندسازی یک مسابقه نیست بلکه یک فرایند است. این یک واقعه نیست. بنابراین به طور پیوسته پیام را برای گروه هدف خود ببندید و تصویر شرکت خود را تازه کنید.

یک برند موفق هرگز به روش های سنتی نمی چسبد زیرا این امر در گذشته به نتیجه می رسید. این باید با شرایط متغیر بازار سازگار شود. همیشه سعی خواهد کرد با انعطاف پذیری خود را از نو اختراع کند. شرکت هایی که تغییر را با روشی مثبت پذیرفته اند، قادر خواهند بود خود را آزاد کنند تا خلاق تر و باهوش تر شوند.

۸٫ تاکتیک های خود را با استراتژی هماهنگ کنید

شرح برند خود را در مناسب ترین بستر رسانه ای با استفاده از کمپین ها انتقال دهید. تلاشهای برندسازی خود را بر روی بستر صحیح که آن را به مخاطبان هدف ارتباط می دهد سرمایه گذاری کنید.

در حالی که تلویزیون ممکن است گرانترین باشد، اما دسترسی گسترده تری نیز دارد و می تواند نتایج بسیار فوری کسب کند. از طرف دیگر، رسانه های اجتماعی بسیار ارزان تر است، اما زمان پاسخگویی طولانی تری دارد. اگر این چیزی باشد که شما می خواهید، ممکن است این منابع نتیجه فوری ندهند.

۹٫ اثربخشی را اندازه گیری کنید

تمرکز خود را بر بازده سرمایه گذاری (ROI)، که یک شاخص کلیدی برای سنجش اثربخشی استراتژی های مدیریت برند شما است بگذارید. این کارآیی همچنین در ارزیابی برند شما نشان داده می شود، یعنی نحوه واکنش مشتریان به تنظیمات محصول و قیمت شما می باشد. اصلاحات تجاری در نهایت باید منجر به فروش بهتر و سودآوری شود. اما اطمینان حاصل کنید که تنها وقتی که می توانید با کاهش هزینه ها و هزینه های بالاتر، به حاشیه های بهتر برسید، فقط روی افزایش فروش تمرکز نکنید.

۱۰٫ دشمنان را نزدیکتر نگه دارید

اگر شما یکی از محصولات یا خدمات بسیار مطلوب و خلاقانه را دارید ، اما انتظار داشته باشید رقبای جدید با گزاره ارزش بهتری برای ورود به بازار ، برخی روزها قیمتها را پایین بیاورند. یک بازار بدون در نظر گرفتن محصول یا خدمات، هرگز به اندازه کافی کوچک نیست تا بازیکنان جدید را از ورود به آن منصرف کند و رقابت ایجاد کند. شما همیشه یک رقبای دیگر پیدا خواهید کرد که محصولات یا خدمات ارزان تر، بهتر، و مهمتر از همه را ارائه می دهد. آن را اقتصاد نوآوری یا رقابت بیش از حد بنامید، چالش همسالان می تواند برای شما بهتر باشد، باور کنید یا نه. از شما می خواهد استراتژی خود را بالا ببرید و ارزش بیشتری کسب کنید.

۱۱٫ جامعه خود را پرورش دهید

جامعه یک سکوی مؤثر و قدرتمند است که می تواند خریداران را درگیر خود کند و همچنین وفاداری به برند ایجاد کند. در جوامع فعال، اعضاء با توجه به مصرف نام تجاری شما، نیاز به برقراری ارتباط با یکدیگر دارند.

یک انجمن تجاری به شرکت ها اجازه می دهد تا از طریق منابع سودجو مانند استراتژی قیمت گذاری، طراحی محصول، در دسترس بودن و فروش معیارها با مشتریان در همه بخش های ایجاد ارزش همکاری کنند.

۱۲٫ تفکر استراتژی برند

مدیر عامل IDEO، تیم براون، تفکر طراحی را “فرایندی برای ایجاد گزینه های جدید” می نامد. در اصل این بدان معناست که فقط به دنبال گزینه های موجود نباشید بلکه در خارج از محدوده فکر کنید، بدون محدودیت بودن. در حقیقت، این مفهوم در مورد فرآیند ایجاد استراتژی برند کاربرد دارد، که متخصصان اغلب آنرا تفکر استراتژی برند می نامند.

به جای معرفی استراتژی جدید، اجرای تاکتیک ها همیشه ساده تر است زیرا این امر می تواند به معنای احتمال شکست باشد. کپی کردن آنچه که برای رقیب مفید بوده است ساده تر از آن است که با چیزی خلاقانه و اصلی ارائه شود. اعمال اکوسیستم که شامل شرکای شما، کارمندان، مشتریان برای کمک به شما در بیان استراتژی برند به منظور همگام سازی با یکدیگر، می تواند یک ایده عالی باشد.

توجه: مدیر برند شوید

بیاموزید که چگونه مارک ها را بطور مؤثر مدیریت کنید. برنامه ها و برنامه های بازاریابی مؤثر بسازید. جهت و رهبری را به تیم بازاریابی ارائه دهید. به روز کردن تصویر محصول یا خدمات شما مهمترین بخش مدیریت برند است.

یک استراتژی مناسب برای مدیریت برند باید اطمینان حاصل کند که کلیه قطعات تبلیغاتی، نقاط لمسی و هر استفاده از آرم، نام و پیام شما، با تقویت برند در راه برنامه ریزی شده، از شرکت و اهداف آن پشتیبانی می کند. این امر به شما امکان می دهد تا ارتباط خود را که با برند شما در رابطه با مشتریان دارید تقویت کنید. بسیاری از مارک های مشهور در گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح از هم جدا شدند.

 

 

کاوشگران بهبود کیفیت –  مشاور مدیریت کسب و کار شما