مدل تعالی سازمانی (EFQM) :

مدل تعالی سازمانی (EFQM) یک چارچوب مدیریتی در سطح جهانی می باشد. مدل تعالی سازمانی (EFQM) به سازمانها این امکان را می دهد تا با اندازه گیری مکانهایی که در مسیر تحول آنها قرار دارند، به موفقیت هایشان برسند و به انها برای داشتن درک بالایی از شکافها و راه حلهای ممکن موجود و همچنین به توانمندسازی آنها برای پیشرفت و بهبود عملکرد سازمانشان کمک می کند.

مدل تعالی سازمانی (EFQM) برای ارزیابی و سنجش نقاط قوت و زمینه های بهبود یک سازمان می باشد. می توان به طور خیلی ساده اینطور بیان کرد که اصطلاح تعالی بر آنچه که سازمان می تواند انجام دهد تا یک کالای خوب را به مشتریان، کاربران خدمات یا ذینفعان ارائه دهد را تمرکز میکند.

می توان گفت در حالی که منشأ مدل تعالی در بخش خصوصی نهفته است، اما سازمان های دولتی هم می توانند از این مدل بهره مند شده و از آن استفاده کنند. مدل تعالی در اصل مجموعه ای از مفروضات گسترده و منسجمی مربوط به آنچه که برای مدیریت یک سازمان لازم می باشد را فراهم می کند. هر سازمانی وابسته به روش خاص خود می تواند برای مدیریت و پیشرفت بهبود سازمان از مدل تعالی استفاده کند.

مدل تعالی سازمانی شامل ۹ معیار می باشد که زیربنای این مدل می باشد و تمام سعی و تلاش لازم را برای پوشش کلیه فعالیت های یک سازمان می کند. این ۹ معیار به توانمندساز و نتایج تفکیک می شود. معیار های توانمندساز شامل چگونگی عملکرد سازمان، مدیریت کارکنان و منابع، نحوه برنامه ریزی استراتژی و چگونگی بررسی و نظارت بر فرآیندهای کلیدی می باشد.

در کل معیارهای توانمندساز شامل ۵ دسته می باشد که میتوان به این صورت آنها را بیان کرد :

  1. رهبری
  2. منابع انسانی
  3. سیاست و استراتژی
  4. مشارکت و منابع
  5. فرآیندها و مراحل
  6. نتایج کارکنان

معیار نتایج هم همان چیزی است که سازمان به آن می رسد. این معیار شامل میزان رضایتمندی کارکنان سازمان و مشتریان، تأثیر آن بر جامعه گسترده تر و شاخص های کلیدی عملکرد می باشد. آن ها هستند:

  1. نتیجه مشتری
  2. نتیجه جامعه
  3. نتایج کلیدی عملکرد

هر یک از این نه معیار تقسیم می شوند تا با جزئیات بیشتری مفهوم “تعالی سازمانی” در آن منطقه را توصیف کنند و اینکه یک سازمان چگونه می تواند از طریق لیستی از سؤالات عملی برای انجام و پی بردن به سؤالات خود عمل کند را بررسی می کند.

اکثر سازمان ها با جمع آوری شواهد که مربوط به نه معیار مدل می باشد کار خود را شروع میکنند. و می توانیم بگوییم که شامل سوالاتی از این معیارها می باشد اینکه، “چقدر خوب هستیم و چگونه می توانیم پیشرفت کنیم؟” شواهد بسته به سازمان ممکن است اشکال مختلفی به خود بگیرد.

مدل تعالی سازمانی EFQM

مزایای استفاده از مدل تعالی سازمانی (EFQM) چیست؟

مدل EFQM طرح هایی را برای سازمان ها فراهم می کند تا بتوانند فرهنگ عملکرد و نوآوری را توسعه دهند. مدل جدید EFQM به سازمانها کمک می کند تا بتوانند تغییرات را تحت تأثیر قرار بدهند، عملکرد سازمان را هدایت کنند و برای سازمانی با آینده بهتر تکامل یابند. در اینجا فقط برخی از مزایای مدل آورده شده است:

  • تعریف هدف

هدف، خون حیات هر سازمانی است. بدون هدف، دلیلی برای خدمت  و خدمت رسانی وجود ندارد. در صورت ایجاد ارزش پایدار، مدل EFQM تأکید بی نظیری بر اهمیت هدف، چشم انداز و استراتژی های چالاکی برای سازمانها می کند.

  • ایجاد فرهنگ

مدل EFQM یک فرهنگ ساز خلاق است که باورهای کیفیت اصلی و اهداف مشترک را در کانون سازمان ها ارزیابی می کند در حالی که به آنها اجازه می دهد تا در چشم انداز خود متصل و متعهد باشند.

  • ایجاد مدیریت قوی

رهبری و یا مدیریت اثربخش، سازمان را به هدف و چشم انداز خود صادق نگه می دارد، به همین دلیل مدل EFQM از رویکرد “مدیریت در هر سطح” حمایت می کند تا از تصمیم گیری، همکاری و کار تیمی قوی در هر تیم و هر پروژه اطمینان حاصل کند.

  • تغییر سازمان

تغییر و تحول سازمان به زمان نیاز دارد و مدل EFQM یک چارچوب امتحان شده و آزمایش شده را فراهم می کند تا روند فرود مؤثر واقع شود و تا حد امکان صاف و بدون خسارت باشد.

  • پرورش شیوه های چابک

چابک بودن در برابر تهدیدهای نوظهور، نشانگر یک سازمان مؤثر است. مدل جدید EFQM تجزیه و تحلیل سازمانی و بینش را برای پیشبرد یک مسیر امن برای پیشرفت و تحول فراهم می کند.

  • برطرف کردن چالش های سازمانی منحصر به فرد

اینکه همه سازمان ها متفاوت هستند و هیچ اندازه ای برای رویکرد تحول وجود ندارد را مدل EFQM می داند و می فهمد. به همین دلیل مدل EFQM از سطح زمین ساخته شده است تا هم با موانع سازمانی منحصر به فرد سازگار باشد و هم به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند وعده خود را از دستاوردهای عملکرد ارائه دهد.

  • پیش بینی آینده

مدل EFQM به منظور فهم مزایای تجزیه و تحلیل سازمانی، پیش بینی آینده و … طراحی شده است.

 

چه کسی از مدل تعالی سازمانی استفاده می کند؟

این مدل یکی از چارچوبهای مدیریتی پرکاربرد در جهان است که توسط شرکتهای جهانی، شرکتهای کوچک و متوسط، مؤسسات دولتی و شرکتهای خصوصی به تصویب رسیده است. این مدل در همه بخش ها از پتروشیمی گرفته تا تولید استفاده می شود.

 

چگونه مدل تعالی سازمانی تغییر کرده است؟

می توان اینگونه بیان کرد که این مدل با تکیه بر تفکر طراحی، به ابزاری برای ارزیابی ساده تبدیل شده است، مدل EFQM به آنها کمک می کند تا بتوانند یک چارچوب و روش مهم برای کمک به تغییرات، تحولات و اختلالی که هر روز افراد و سازمانها با آن روبرو هستند، ارائه دهند.

 

کاوشگران بهبود کیفیت – مشاور مدیریت کسب و کار شما

جهت مشاوره رایگان با مشاوران ما تماس بگیرید …

۰۵۱ – ۳۵۴۲۱۱۵۶ – ۷