فرهنگ یادگیری
فرهنگ یادگیری مجموعه ای از قراردادهای سازمانی ، ارزش ها ، عملکردها و فرایندها است.
این کنوانسیون ها ،کارمندان و سازمانها را به توسعه دانش و شایستگی تشویق می کند. سازمانی با فرهنگ یادگیری، یادگیری مداوم را تشویق می کند و معتقد است که سیستم ها روی یکدیگر تأثیر می گذارند.
فرهنگ یادگیری چیست؟
فرهنگ یادگیری ، فرهنگی است که در آن کارمندان به طور مداوم دانش و مهارت های جدید را برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی جستجو ، و با اشتراک گذاری دانش ها از آن دانش استفاده می کنند. داشتن فرهنگ یادگیری از مشخصه های سازمانهای با عملکرد بالا است.
چرا فرهنگ یادگیری مهم است؟
فرهنگ یادگیری به ویژه در شرایط فعلی ما بسیار مهم است ، زیرا به سازمانها کمک می کند تا نسبت به تغییر در محیط خارجی خود حساس باشند ، در صورت بروز اختلال از آن آگاه باشند و برای اطمینان از بقا سریعاً در کل سازمان اقدام کنند.
فرهنگ یادگیری در مدارس چیست؟
فرهنگ یادگیری به مجموعه عواملی گفته می شود که محیط یادگیری یک مدرسه را مشخص می کند ، از جمله ویژگی های جسمی ، فرهنگ و شیوه های تدریس معلمین. این عوامل در کنار آموزش با کیفیت و زمان یادگیری ، پایه های موفقیت یک مدرسه هستند.
فرهنگ یادگیری مثبت چیست؟
یک فرهنگ مثبت در کلاس با یک فضای غیر تهدیدآمیز مشخص می شود که در آن دانش آموزان احساس می کنند قادر به صحبت کردن ، ارائه ایده و خطر کردن بدون ترس از انتقام یا تمسخر هستند.
نکته:بسیاری از اوقات ، این نوع فرهنگ یادگیری مبتنی بر رویداد است ، به این معنی که افراد را برای یادگیری مهارت های جدید از شغل خود بیرون می کنند.می روند.
شرکت شما چه نوع فرهنگ یادگیری دارد؟
- فرهنگ آموزش انطباق.
- فرهنگ آموزش های لازم.
- فرهنگ یادگیری.
- فرهنگ یادگیری مداوم.
هفت عامل(فاکتور) فرهنگ یادگیری
هفت عامل اصلی برای ایجاد یک فرهنگ یادگیری موفق وجود دارد:
1-خودمختاری
فرهنگهای یادگیری قوی به زبان آموزان این فرصت را می دهد تا بر جنبه های مختلف یادگیری خود کنترل داشته باشند.
دانش آموزانی که از این استقلال برخوردارند انگیزه ذاتی بیشتری دارند ، احساس شایستگی بیشتری می کنند و عملکرد بهتری دارند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که ارائه انتخاب به زبان آموزان توجه و مشارکت آنها را افزایش می دهد و می تواند به تقویت حافظه بلند مدت کمک کند. علاوه بر این (گویی این مدرک کافی نبود) ، دانش آموزانی که کنترل بیشتری بر یادگیری خود دارند:
- کارهای آموزشی بیشتری را در زمان کمتر انجام دهید
- با گذشت زمان تعامل سطح بالاتری را با موضوعات یادگیری نشان دهید
- تفکر ابتکاری و مالکیت بیشتری را بر یادگیری خود نشان دهند
2 –فرهنگ های یادگیری
فرهنگ های یادگیری موفق شامل اصول نظریه یادگیری بزرگسالان است تا دانش آموزان را از قبل بشناسد و آنها را با محتوای جدیدی که بسیار مرتبط و کاربردی است جلب کند. پذیرش یک رویکرد آموزشی آندروژیولوژیکی ، «دستبند» آموزش سنتی برنامه درسی را از بین می برد. این به مربیان اجازه می دهد تا از آموزش برنامه نویسی شده و ارائه پاورپوینت به موقع به سمت مدلی حرکت کنند که بتواند با نیازها ، سبک ها و خواسته های مختلف یادگیری بزرگسالان سازگار شود.
3- تسلط
فرهنگ های یادگیری به طور کمی دانش کارکنان را می سنجند و فرصت هایی را برای آنها برای تمرین مهارت ها ، خود درمانی و ایجاد اعتماد به نفس فراهم می کنند. فرهنگ های یادگیری با تمرکز بر تسلط و دادن فرصت کافی به کارکنان برای تمرین و تجربه موفقیت در یادگیری ، می توانند اعتماد به نفس کارکنان و به نوبه خود ، عملکرد آنها را افزایش دهند.
4-بهبود مستمر
سازمانهایی با قوی ترین فرهنگ یادگیری دارای طرز فکر بهبود مستمر هستند. آنها برای افزایش تدریجی مهارت های جدید و افزایش مهارت کارکنان ، رفع شکاف دانش و تقویت یادگیری و داده ها برای تنظیم دقیق محتوا و فرآیندهای دوره تلاش می کنند.
5-علم
سالم ترین فرهنگ های یادگیری از علم آموزی برای بهبود کسب و حفظ دانش استفاده می کنند. روانشناسی شناختی و عصب شناسی مطالب زیادی در مورد نحوه عملکرد مغز ما دارد. به عنوان مثال ، ما می دانیم که تکنیک هایی مانند آموزش یک به یک ، یادگیری خرد ، بازخورد فوری ، تقویت کننده حافظه و چالش بهینه همه به طور علمی ثابت شده است که یادگیری ، حفظ و رضایت یادگیرنده را افزایش می دهد.
6- فناوری
فناوری های پیشرفته به فرهنگ های یادگیرنده کمک می کند تا برنامه هایی ایجاد کنند که بتواند با نیازهای فردی کارکنان سازگار باشد و تأثیر آموزش را به طرز چشمگیری افزایش دهد. برخی از پیشرفته ترین و جالب ترین سیستم ها از ترکیبی از ربات های چت مبتنی بر هوش مصنوعی و فیلم های تعاملی استفاده می کنند.
7-دسترسی
فرهنگ های یادگیری موفق به کارکنان اجازه می دهد تا به آموزش و آموزش درخواستی در حین سفر دسترسی داشته باشند ، بنابراین می توانند به راحتی یادگیری جدید را در برنامه های شلوغ خود جا دهند. این بدان معناست که فرهنگ های یادگیری فناوری های L&D را انتخاب می کنند که طراحی پاسخگو را در بر می گیرد و به زبان آموزان اجازه می دهد تا مسیرهای یادگیری خود را هدایت کنند.
تعریف L&D:
(Learning and Development)
یادگیری و توسعه (L & D) به عنوان فرآیند توانمندسازی کارکنان با مهارت های خاص برای هدایت عملکرد بهتر کسب و کار تعریف می شود.
آنها ممکن است مهارت بیشتری برای ایفای نقش بهتر در نقشهای فعلی خود داشته باشند یا مهارت بیشتری برای ایفای نقشهای جدید در سازمان داشته باشند و شکاف مهارتهایی را که این روزها در محل کار متداول شده است پر کنند.
فرهنگهای یادگیری ، که در آن کارکنان دارای توانایی و انگیزه برای پیگیری یادگیری و دانش مورد نیاز خود هستند و سازمانها این ظرفیت را دارند که مهارتهای مورد نیاز صنایع خود را بسازند ، آینده هستند.
ایجاد فرهنگ یادگیری در 20 مرحله:
1-استراتژی یادگیری فعلی خود را بررسی کنید تا نقاط ضعف و یادگیری را بیابید
ما مطمئن هستیم که شما در حال حاضر نوعی یادگیری انجام می دهید ، چه رسمی باشد و چه غیر رسمی. با این حال ، قبل از اینکه بتوانید فرهنگ یادگیری خود را شروع کنید ، باید آن را خراب کنید و دوباره ایجاد کنید.
این به معنای ارزیابی چگونگی یادگیری کارمندان شما در حال یادگیری ، آموخته ها ، مطالب آموزشی است که در اختیار شما قرار می گیرد و غیره. از طریق این تحقیق می توانید نقاط قوت و ضعف یادگیری سازمان خود را شناسایی کنید. از اینجا می توانید شروع به ایجاد استراتژی کنید که یادگیری قدرتمند و مو ثر را برای کارمندان شما پرورش دهد
2-آنچه را که نیاز دارید برنامه ریزی کنید و از کارمندان خود بخواهید یاد بگیرند
برخی از یادگیری ها ارگانیک و غیررسمی خواهد بود. اما داشتن یادگیری ساختاری و رسمی نیز ضروری است. به عنوان مثال در آموزش دانش محصول ، کدهای رفتاری یا پردازش ، همه اینها باید تا حد نوعی برنامه ریزی شود تا کارمندان شما دانش لازم را کسب کنند. نکته مهم ، این آموزش برنامه ریزی شده به شما کمک می کند تا یک دانش اساسی در سراسر سازمان ایجاد کنید زیرا همه منابع یکسانی را دریافت کرده اند ، و شما می توانید تأثیر آن را نیز بسنجید.
3- متخصصان موضوع را توانمند کنید
یکی از متداول ترین موانع برخورد در تجارت با ایجاد فرهنگ یادگیری ، یادگیری مطالب است. اطلاعات زیادی وجود دارد که می خواهید به کارمندان خود ارائه دهید ، ما پیشنهاد می دهیم متخصصان موضوع را جذب کرده و آنها را به توصیه و ایجاد محتوا برای کارمندان خود دعوت کنید تا از آنها دانش کسب کنند. چه مدیران و چه سایر کارمندان ، متخصصان موضوع می توانند تأثیرگذارترین مطالب را ایجاد کرده و شما را به جهت صحیح جهت یافتن منابع درجه یک هدایت کنند.
4- از کارمندان بپرسید چه چیزی می خواهند یاد بگیرند
کارمندان شما اطلاعات زیادی دارند که می تواند به شما در ایجاد فضای یادگیری بهتر برای آنها کمک کند. از آنها در این باره بپرسید با پرسیدن کارمندان خود در مورد اینکه کجا دچار خلأ دانش شده اند ، چه مهارت هایی را می خواهند بیاموزند و در کجا معتقدند که می توان یادگیری را پرورش داد ، دستورالعمل های متناسب با یادگیری و تأمین بهتر نیازهای آنها را پیدا خواهید کرد.
می توانید این بازخورد را به روش های مختلفی بگیرید. چهره به چهره ، از طریق ایمیل یا اگر سیستم مدیریت یادگیری دارید ، نظرسنجی از زبان آموزان خود روشی سریع و کارآمد برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز است.
5- آموزش را به راحتی در دسترس قرار دهید
اگر فرآیند دشوار باشد ، کارمندان نمی خواهند یاد بگیرند. شما باید اطمینان حاصل کنید که تا حد ممکن یکپارچه و بدون اصطکاک است. اگر دوره های خود را از طریق LMS ارائه می دهید ، یک راه حل کاربر پسند انتخاب کنید.
ورود به سیستم و شروع آموزش بدون هیچ زحمتی انجام می شود ، داشبورد باید بصری باشد و کارکنان شما باید بتوانند از طریق آموزش موبایل در هر زمان و مکانی که می خواهند آموزش دهند. دسترسی همچنین شامل آگاهی از محل آموزش است. هنگام شروع یک برنامه یادگیری ، حتماً به کارمندان خود بگویید که دوره ها در دسترس هستند و کجا می توانند آنها را پیدا کنند. با این کار کل فرآیند برای زبان آموزان شما ساده تر است.
6-اطمینان حاصل کنید که از روز اول یادگیری مهمترین اولویت است
برای ایجاد یک فرهنگ یادگیری واقعی ، مفهوم یادگیری باید از همان لحظه پیوستن کارمندان به سازمان شما در بین آنها ریشه دواند. شروع کار با برنامه ریزی منظم و م,ثر از طریق دوره های آموزشی در LMS ، کارگاه ها و مشاوره ، استخدام های جدید شما به یادگیری از برنامه شروع می شوند و در صورت فرصت ، آنها در طول حرفه خود با کسب و کار شما یاد می گیرند. .
7-برای یادگیری وقت بگذارید
مهلت های قریب الوقوع ، پروژه های در حال انجام ، جلسات بی پایان – یافتن وقت برای یادگیری سخت است. این شماره یک دلیل است که کارمندان از یادگیری مانع می شوند.
اگر عضوی از یک سازمان هستید و فرهنگ یادگیری را توسعه می دهید ، باید مدافع زمان یادگیری باشید. کارمندان شما باید بدانند که آنها نه تنها مجاز هستند ، بلکه تشویق می شوند که وقت خود را برای تقویت مهارتهای خود اختصاص دهند.
بعضی از مشاغل یک قانون در کل شرکت را پیاده سازی می کنند که اعضای تیم می توانند هفته ای بیش از 2 ساعت آموزش داشته باشند یا از مدیران می خواهند به افراد یادآوری کنند که تمرکز روی یادگیری اشکالی ندارد. در هر صورت ، آگاه ساختن همه از وقت خود باید فرهنگ یادگیری را پرورش دهد.
8- با روشهای یادگیری آزمایش کنید
وقتی نوبت به معرفی و تشویق یادگیری در سازمان شما می رسد ، دنیا صدف شماست. روش های بی شماری برای یادگیری کارمندان وجود دارد که منتظر تجربه شما هستند. برای یادگیری با ساختار کمتر ، مربیگری یک به یک ، حل مسئله گروهی و غیره وجود دارد.
جلسات آموزش حضوری و دوره های آموزش آنلاین از طریق LMS به طور گسترده ای برای انواع آموزش رسمی تر استفاده می شود. هر دو وقتی به طور جداگانه مورد استفاده قرار بگیرند یا در یک مدل یادگیری ترکیبی جمع شوند ، فوق العاده موثر هستند. از طریق این روش های یادگیری ، می توانید محتوایی را که تحویل می دهید مخلوط کنید. فیلم ها ، وبینارها ، نمایش اسلایدها و موارد دیگر. هنگامی که گرد هم می آیند ، یک تجربه یادگیری پویا ایجاد می کنند که در فراگیران شما گیر می کند.
9-کتابخانه ای از منابع ایجاد کنید
با استفاده از LMS خود می توانید مجموعه ای از منابع را جمع آوری کرده و برای ذخیره کارمندان خود ذخیره کنید تا هر زمان که بخواهند به آنها دسترسی داشته باشند.
این مخزن مرکزی می تواند اسنادی را در خود جای دهد که به نظر شما برای زبان آموزان شما مفید است اما ضروری نیست. آنها می توانند به سیستم LMS شما وارد شوند ، به خرید بپردازند و سندی ، ویدیویی یا نمایش اسلایدی را درباره موضوعی که می خواهند هر زمان بخواهند درباره آن یاد بگیرند ، انتخاب کنند.
10-یادگیری را در زندگی روزمره ادغام کنید
برای اینکه یک یادگیری را در کسب و کار خود به یک عادت تبدیل کنید ، باید در زندگی روزمره کارمندانتان آمیخته شود. بار دیگر ، قابلیت دسترسی در اینجا بازی می شود. با داشتن LMS مناسب برای موبایل ، کارمندان شما می توانند در هر زمان که تصمیم می گیرند و به طوری که بخشی از روز آنها باشد تصمیم بگیرند.
در دسترس بودن همچنین یک راننده بزرگ است زیرا هرچه دوره های آموزشی و فرصت های یادگیری بیشتری به کارمندان خود ارائه می دهید احتمال یادگیری و دسترسی به منابعی که مورد علاقه آنها است بیشتر است. روش های یادگیری روزمره نیز غیررسمی است. صرف چت درمورد یک فرآیند یا مقاله جالب با تیم خود می تواند یک فرصت یادگیری منظم باشد.
11-اجتماعی کنید
مردم دوست دارند با دیگران یاد بگیرند. آنها دوست دارند درباره ایده ها گپ بزنند ، منابع را به اشتراک بگذارند و دیدگاه های مختلف را بشنوند. بنابراین ، چرا این را در سازمان خود پرورش نمی دهید؟ یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار داشتن ویژگی انجمن در LMS است. کارمندان می توانند موضوعاتی را ارسال کنند ، سوال کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند تا روند یادگیری را اجتماعی تر کنند.
12-یادگیری را سرگرم كنید
یادگیری لازم نیست خشک و کسل کننده باشد. اگر تلاش می کنید که این کار برای کارمندانتان جالب و سرگرم کننده باشد ، احتمالاً آنها می خواهند درگیر شوند و می خواهند یاد بگیرند.
13-یادگیری را ارتقا دهید
اگر کارمندان در مورد آن اطلاعاتی نداشته باشند ، قرار نیست یاد بگیرند. وقت آن است که بازاریاب داخلی خود را آزاد کنید و یادگیری را در سراسر سازمان خود ارتقا دهید. اگر می خواهید یک برنامه یادگیری راه اندازی کنید ، با ارسال نامه های الکترونیکی ، قرار دادن اعلان ها روی برد ، به زبان آموزان این مسئله را آگاه کنید. همچنین ، به کارمندان خود اجازه دهید بدانند چه چیزی در کار آنها است. دانستن مزایای یادگیری انگیزه بزرگی است.
14- تقسیم دانش را عادت دهید
اگر اطلاعاتی را در نقش خود برای شما مفید می یابید ، احتمال دارد که به شخص دیگری در سازمان شما کمک کند ، پس چرا آنها را به اشتراک نمی گذارید؟
بهترین فرهنگ های یادگیری ارتباط آزاد دارند. باید مردم را تشویق کرد که درباره آنها صحبت کنند و آنچه را که آموخته اند به اشتراک بگذارند.
15- آن را به درخواست خود انجام دهید
آموزش درخواستی ، کارمندان شما را قادر می سازد تا به مطالب یادگیری در هر مکان و هر زمان دسترسی پیدا کنند. برای یک نیروی کار مدرن ، این انعطاف پذیری بیشتری نسبت به آموزش سنتی دارد ، زیرا براساس برنامه آنها است. یادگیری درخواستی می تواند برای کسب و کارهای مختلف معنای مختلفی داشته باشد.
برای برخی از آنها LMS ارائه می دهد که به زبان آموزان امکان می دهد تا به دوره هایی که در آن ثبت نام کرده اند دسترسی پیدا کنند. و برای برخی دیگر ، دوره های انتخابی LMS را ارائه می دهد و زبان آموز می تواند دوره هایی را که می خواهد تکمیل کند انتخاب کند. در هر صورت ، تا زمانی که آموزش را برای انجام کار آسان می کنید ، احتمالاً کارمندان شما در این کار دخیل هستند.
16-یادگیری پاداش
شناخت مهم است. کارمندان می خواهند برای زمانی که در یادگیری خود صرف کرده اند مورد تقدیر واقع شوند. ما توصیه می کنیم ابتکاراتی در سطح شرکت داشته باشید که به اعضای تیم شما بخاطر سخت کوشی پاداش می دهد. این موارد می تواند کوچک باشد ، مانند فریاد زدن در مورد عملکرد خوب شخصی در ایمیل یا می تواند بزرگتر و انگیزه آورتر باشد ، مانند جایزه ای برای کارمندی که بیشترین دوره را در یک دوره شش ماهه گذرانده باشد. این نه تنها به جذب دوره هایی که ارائه می دهید کمک خواهد کرد ، بلکه به کارمندان شما نشان می دهد که شما برای کار آنها برای یادگیری ارزش قائل هستید.
17-آن را مداوم نگه دارید
این یک دام مشترک است. مشاغل تصمیم می گیرند برای یادگیری سرمایه گذاری کنند ، اما پس از آن فقط یک دوره یا جلسه مشاوره را هر شش ماه یک بار ارائه می دهند. یا چند دوره برگزار می کنند ، اما هرگز دوره های دیگری را اضافه نکنید. فرهنگ یادگیری عملی و عملی نیست. این باید مداوم باشد ، به طور مداوم روی آن کار شود ، با دوره ها و منابع جدید توزیع شود تا در سازمان شما به یک عادت تبدیل شود.
18-پیوند در رهبری
فرهنگ درون یک تجارت از بالا به پایین است. اگر مدیریت بر اهمیت چیزی تأکید دارد ، کارمندان آن را دنبال می کنند. بنابراین ، از شروع کار ، باید در مدیریت پیوند داشته باشید. از چندین روش انجام می شود ، آنها می توانند از طریق مربیگری یا راهنمایی ، یا حتی ایجاد محتوای دوره برای برنامه های آموزشی ، شرکت کننده فعال در یادگیری باشند. یا اینکه می توانند طرفداران یادگیری باشند ، به طور مداوم اعضای تیم خود را یاد بگیرند و یاد بگیرند.
19-بازخورد بدهید
برای اینکه یک کارمند را درگیر یادگیری کنید و به آن مشغول کنید ، به او بازخورد مداوم بدهید. هنگامی که آنها یک جلسه یادگیری را به پایان رساندند ، به آنها بگویید که چه کارهایی را به درستی انجام داده اند ، جایی که می توانند پیشرفت کنند و مهمتر این است که چگونه فرآیند یادگیری به آنها در رسیدن به اهداف خاص کمک می کند. برعکس ، از کارمندان خود نیز بازخورد بخواهید. آیا احساس می کردند دوره ای به آنها کمک می کند؟ آیا اطلاعات برای نقش آنها قابل استفاده است یادگیری یک خیابان دو طرفه است و بازخورد یکی از بهترین راه ها برای پرورش آن است.
20-اندازه گیری و انطباق
اگر روی یادگیری رسمی از طریق LMS تمرکز دارید ، به یاد داشته باشید که موفقیت آن را بسنجید. این یکی از قدرتمندترین ابزاری است که دارید. از طریق اندازه گیری میزان مشارکت ، میزان اتمام ، نتایج آزمون ، تاریخچه آموزش و غیره ، می توانید تأثیر واقعی یادگیری بر کارمندان خود را دریابید. این نظارت مداوم شما را قادر می سازد تا دوره های خود را تغییر داده و تطبیق دهید تا اطمینان حاصل شود که متناسب با نیازهای کارکنان شما و مهمتر از همه برای آنها موثرتر است.
حتما صفحه وبلاگ ما را مطالعه کنید
نویسنده و گرد آورنده :مرضیه حسینی مدیر عامل شرکت کاوشگران بهبود کیفیت