۱۰ تکنیک برتر هدف گذاری

در این مقاله قصد داریم درباره تکنیک های هدف گذاری صحبت کنیم اما بهتر است قبل از بیان تکنیک های هدف گذاری به ارزیابی اهداف سال گذشته بپردازید. شاید با مواجه شدن با برنامه های عملی نشده و کارهایی که باید انجام می دادیم و اهداف ناموفق ما را کمی ناامید کنند اما درگیر آن نشوید قرار است با ارزیابی اهداف گذشته و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه های عملیاتی نگاهی رو به جلو داشته باشیم.

روزهای ابتدایی سال بهترین زمان برای ارزیابی عملکرد سالی که گذشت و هدف گذاری برای سال جدید است. اینکه چطور به استقبال سال جدید برویم نیاز به یک برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق دارد. کسب و کارها و رهبران موفق در ابتدای هر سال به هدف گذاری می پردارند.

 

تکنیک های هدف گذاری

۱) تدوین چشم انداز (vision ) یا انداختن نگاهی به چشم انداز (vision)

اگر چشم انداز خود را تدوین کرده اید مجدد نگاهی به آن بیاندازید. در غیر این صورت بیانیه چشم انداز خود را تدوین کنید.

یکی از ویژگی های متمایز افراد یا سازمان های موفق داشتن چشم انداز روشن و اعتقاد واقعی به ان است. سند چشم انداز تصویری از اهداف و برنامه های اتی یک فرد یا سازمان در دوره های زمانی مشخص است که دیدی جامع نسبت به برنامه های آن می دهد. سند چشم انداز معمولا بین ۵ تا ۱۰ سال آینده تعریف می شود. افق چشم انداز باید طولانی باشد و باید تصویری روشن از آینده را بیان نماید. چشم انداز یا vision معمولا زاییده تفکر و خلاقیت فرد یا سازمان می باشد. یکی از ویژگی های مهم چشم اندار منحصر به فرد بودن آن است.

برانسون توصیه می‌کند که ابتدا کار پیش‌نویس سند چشم‌انداز را با شناسایی ارزش‌های اصلی سازمان شروع کنید. سپس از خود بپرسید «اکنون کدام‌یک از کارهای ما هم‌جهت با این ارزش‌هاست؟ در کجاها با این اهداف هم‌سو نیستیم؟ چطور می‌توانیم در ۵ سال آینده نیز با این ارزش‌ها هم‌سو بمانیم؟» از نظر برانسون، چنین سؤالاتی وضعیت فعلی شما را مورد توجه قرار می‌دهد و به شما در شناسایی چشم‌انداز بزرگ‌تر کمک می‌کند.

 

۲) اهداف خود را دسته بندی کنید :

 برای رسیدن به چشم انداز خود اهداف استراتژیک و بلندمدت تعیین کنید و برای رسیدن به اهداف بلندمدت اهداف میان مدت و برای رسیدن به اهداف میان مدت اهداف کوتاه مدت را تدوین نمایید.

 ما ۳ نوع هدف از نظر زمان بندی داریم.

اهداف بلند مدت, اهداف میان مدت و اهداف کوتاه مدت.

اهداف بلند مدت یا کلان معمولا بین  ۲ تا ۵ سال، اهداف میان مدت معمولا  بین ۱تا ۲ سال، اهدف کوتاه مدت یا خرد معمولا ماهانه می باشد.

 

۳) اهداف چالشی برگزینید:

اهدافی انتخاب نمایید که در شما ایجاد انگیزه نماید و اشتیاقی ایجاد کند  تا برای رسیدن به آن با انگیزه یه سمت هدف حرکت کنید .

 

۴) مشارکت ایجاد کنید:

در تدوین اهداف از مدیرانتان و کارمندانتان مشارکت بخواهید از آنها بخواهید تا در تدوین اهداف به شما کمک نمایند و نظرات خود را برای تدوین اهداف اعلام نمایند. هنگامی که آنها به شما در تدوین اهداف کمک نمایند اهداف شغلی خود را برمبنای اهداف سازمان تدوین می نمایند و برای رسیدن به اهداف هراهتان خواهند بود .

 

۵) از روش smart استفاده نمایید:

        ۱٫ Spicific: مشخص و معین

اهداف باید مشخص ، معین وشفاف باشد. باید به قدری اهداف خود را شفاف بنویسید که بدانید دقیقا چه چیزی را با چه مقدار و کیفیتی می خواهید بدست آورید .

        ۲٫ Measurable قابل اندازه گیری

اهداف تان باید قابل اندازه گیری باشند باید بتوانید اندازه بگیرید که چقدر به سمت هدفتان پیش رفته اید, معیار و شاخص رسیدن  شما به هدفتان باید قابل اندازه گیری باشد تا بدانید هر روز هر لحظه در چه وضعیتی هستید و چقدر به هدف خود نزدیک شده اید.

اهداف قابل اندازه گیری می توانند در تصحیح آنچه شما می خواهید دقیقاً گام بردارند. تعریف جلوه های جسمی هدف یا هدف شما باعث می شود تا شفاف تر و دستیابی به آن آسان تر شود .

        ۳٫ Attainible در دسترس بودن و قابل دست یابی

اهدافی را برای خودتان در نظر بگیرید که دسترسی به آن ها امکان پذیر باشد یکی از مهم ترین موضوعات راز رسیدن یا نرسیدن شما به اهدافتان  این است که اهدافی دور از دسترس و دست نیافتنی نداشته باشید. اهدافتان را طوری تنظیم کنید که احتمال  رسیدن به آن وجود داشته باشد و منطقی باشد.

اگر وقت ، پول و استعدادی برای رسیدن به هدف خاصی ندارید، مطمئناً شکست خواهید خورد و بدبخت خواهید شد. این بدان معنا نیست که شما نمی توانید کاری را انجام دهید که غیرممکن به نظر برسد و با برنامه ریزی هوشمندانه و پیشروی برای آن اتفاق بیفتد!

        ۴٫ RELEVENT مناسب و مرتبط

آیا رسیدن به هدف شما مربوط به شما است؟ آیا شما واقعاً می خواهید معروف باشید، دارای سه فرزند و یک شغل شلوغ باشید؟ شما برای خود تصمیم می گیرید که آیا شخصیتی برای آن دارید یا  خیر .

اگر مهارت خاصی ندارید، می توانید آموزش را برنامه ریزی کنید. اگر فاقد منابع خاصی هستید، می توانید به دنبال راه های دستیابی به آنها باشید.

از خودتان بپرسید: آیا این هدف همان چیزی هست که شما می­‌خواهید یا نیاز دارید؟ فکر کنید که به هدفتان رسیده­‌اید، آن­ وقت چه تغییری در شرایط شما به وجود­ می‌­آید؟ آیا این تغییر خوشحالتان می‌کند؟ یا فقط چون بقیه از شما خواسته‌­اند یا به خاطر این که دیگران هم این کار را انجام می­‌دهند تصمیم گرفته­‌اید چنین هدفی برای خودتان انتخاب کنید؟

همه این سوالات چرایی هدف را برای شما مشخص می‌کند. وقتی پاسخ این سوال‌ها را بدهید، می‌فهمید که این هدف با شخصیت، روحیات و اهداف دیگر شما همخوانی دارد یا نه.

         ۵٫ Timely زمان

وقت طلاست!.  برای اهداف خود تاریخ مشخصی را تعیین کنید مهلت مشخص برای رسیدن به اهداف . جدول زمانی را واقع بینانه و انعطاف پذیر نگه دارید، به این ترتیب می توانید روحیه را بالا نگه دارید.

 

۶ ) اهداف خود را همخوان سازی نمایید.

استفان کاوی در کتاب عادت هشتم خود می گوید : اهداف خود را یا خط مشی یا ماموریت, ارزشها, پنداره ها و اولویتهای راهبردی همخوان سازی نمایید. و نیز اهداف خود را با نیازها و خواسته های ذی نفعان  در سازمان  همخوان سازی نمایید .

 

۷) اهداف خود را اولویت بندی کنید  و برای اهداف خود منابع را مشخص کنید.

حال اهداف خود را با استفاده از تکنیک های هدف گذاری بالا جمع بندی کنید و اولویت بندی  نمایید و بنویسید, نوشتن و اولویت بندی اهداف بخش مهم می باشد. منابع لازم برای رسیدن به اهداف را معین نمایید و مشخص نمایید که آیا منابع موجود می باشد یا کافی می باشد.

 

۸) اطلاع رسانی نمایید .

بعد از اینکه اهداف خود را کاملا تدوین نمودید, اهداف را به کارمندان در سازمان اطلاع رسانی کنید و از کارمندتان بخواهید تا اهداف شغلی  خود را در راستای رسیدن به اهداف سازمانی تعیین نمایند.

 

۹) اهداف خود را  ارزیابی و پایش کنید.

اهداف خود را طبق شاخص ها و  معیارهای مشخص شده هرچند وقت یکبار پایش نمایید. برای ارزیابی و پایش اهداف خود زمان مشخص نمایید.

به عنوان مثال هر ماه یا  هر ۳ ماه اهداف خود را ارزیابی و پایش نمایید و طبق شاخص و معیارهای مشخص شده اندازه گیری نمایید و ببینید چه قدر به اهدافتان رسیده اید و چه قدر از اهدافتان عقب افتاده اید شاید لازم باشد مسیر رسیدن به اهداف را تغییر دهید.

 

۱۰) اهداف خود را بهبود دهید.

چالش های رسیدن به اهداف گذشته را شناسایی کنید. پس از هر ارزیابی  اهداف خود را که محقق نشده اند شناسایی نمایید و چالش های آن و ضعفهایش را شناسایی نمایید و آنها را بهبود دهید.

امیدوارم که مقاله تکنیک های هدف گذاری موثر واقع شده باشد.

 

 

کاوشگران بهبود کیفیت –  مشاور و مدیریت کسب و کار شما