نظام آراستگی ۵s چیست؟

به اشتراک گذاری مطلب :

نظام آراستگی ۵s ابزاری برای تولید ناب و ارتقا بهره وری سازمانی است که باعث افزایش راندمان محل کار و حذف زباله می شود، هزینه ها را کاهش داده و کیفیت را بهبود می بخشد. این نظام پایه و اساس تمام امور اجرایی حرکت بهره وری می باشد.

پس از جنگ جهانی دوم برای اولین بار ژاپنی ها با الگو برداری از سه نوع از سازمان های آمریکایی و اروپایی توانستند سیستم ۵S را به وجود آورند :

  • سازمان هایی که به مباحث انسان، ماشین، کار و محیط می پردازند و عدم رعایت الزامات توسط آنها باعث بروز خطرات و ضایعات غیرقابل جبرانی می گردد نظیر خودرو سازی
  • آن دسته از صنایعی که رعایت بهداشت و تمیزی اصول فعالیت آنان بود نظیر صنایع دارویی
  • سازمان هایی که اصول فعالیت آنها بر مبنای نظم و ترتیب و سرعت پاسخگویی استوار بود نظیر کتابخانه ها

تاریخچه نظام آراستگی ۵s  در ایران :

نظام آراستگی  ۵S در ایران برای اولین بار در خرداد سال ۱۳۷۲ و با انتشار یک مقاله توسط آقای مجتبی کاشانی مطرح شد. ایشان با نظام ۵S  در یک دوره مدیریتی در ژاپن آشنا گردید و از همان سال به بعد متوجه گردید که این سیستم یکی از گمشده های اصلی ایران در صنعت است. ایشان آنرا نه یک عامل رشد بهره وری، بلکه عامل اصلی ایجاد و ترویج فرهنگ صنعتی تشخیص داد و چون در آن سالها ما در جنگ بسر می بردیم و از سویی چون به دنبال انجام یک کار بنیانی و اساسی بود، با مسافرتها و تحقیقات و بازدیدهای مکرر از کارخانه های ژاپنی در آن کشور به درک عمیق این سیستم پرداخت.

سپس در سال ۱۳۷۲ آنرا به صورت مقاله ای کاربردی که به دنبال آن بشود این سیستم را به صورت نظام مند اجرا نمود معرفی کرد.

پنج S در سیستم نظام آراستگی ۵s وجود دارد که هر کدام با حرف S شروع می شوند:نظام آراستگی 5S

 

  1. مرتب سازی (ساماندهی) (seiri)

  2. نظم و ترتیب (seiton)

  3. پاکیزگی (seiso)  

  4. استاندارد سازی (Seikitsu)

  5. انضباط (Shitsuke)

 

۵S  با فراهم کردن یک چارچوب منظم برای سازماندهی و پاکیزگی، به تسهیلات کمک می کند تا از بهره‌وری از دست رفته در اثر تأخیر یا خرابی غیرمترقبه جلوگیری کنند.

 

مراحل نظام آراستگی ۵S

  1. مرتب سازی (SEIRI): موارد غیر ضروری را از هر منطقه حذف کنید.
  2. نظم و ترتیب (seiton) : سازماندهی و شناسایی ذخیره سازی برای استفاده کارآمد
  3. پاکیزگی (SEISO): هر منطقه را به طور مرتب تمیز و بازرسی کنید
  4. استاندارد سازی (seiketsu):   نظام آراستگی را در مراحل عملیاتی استاندارد وارد کنید
  5. نظم و انضباط (Shitsuke) : مسئولیت را اختصاص دهید، پیشرفت را دنبال کنید و چرخه را ادامه دهید

این مراحل با یکدیگر تغذیه می شوند، بنابراین ترتیب مهم است.

در مرحله ۱ (مرتب سازی) پاک کردن مواد غیرضروری فضای مورد نیاز برای سازماندهی موارد مهم را در مرحله ۲ (نظم و ترتیب) فراهم می کند. سپس، هنگامی که فضای کار به هم ریخته، مرتب شود، می توان در مرحله ۳ (پاکیزگی) خاک را حذف کرد. این تغییرات در وظایف شغلی کارکنان و محیط کار باید در مراحل به روز شده از طریق مرحله ۴ منعکس شود.

سرانجام، این رویه های جدید مگر در مواردی که مسئولیت تعیین شده باشد و پیشرفت ردیابی شود، به همان اندازه که در مرحله ۵ (پایدار) لازم است، به دست نمی آید. و با مسئولیت پذیری و پیگیری، کارگران و کارکنان با بازگشت به مرحله ۱ مراحل خود را ادامه خواهند داد.

 

مرحله ۱: مرتب سازی

اولین مرحله در فرآیند نظام آراستگی ۵s مرتب سازی است. هدف از مرحله مرتب کردن، از بین بردن درهم ریختگی می باشد و خالی کردن فضا با از بین بردن چیزهایی که به آن محیط تعلق ندارد.

پاکسازی محیط کار

برای این مرحله، به وسایل، ابزارها و مواد موجود در یک محل کار دقت کنید. مواردی که برای کارهایی که در آن فضا انجام می شود ضروری یا مفید است باید در آنجا نگهداری شود. همه چیز دیگر باید حذف شود. برخی از این موارد حذف شده باید دور ریخته یا بازیافت شوند. موارد دیگر ممکن است متعلق به یک فرآیند یا محل کار دیگری باشد. آنها باید به “جایگاه خودشان” بازگردانده شوند. با این وجود، ممکن است مواردی را پیدا کنید که در مورد آنها مطمئن نیستید.

برای کمک به تصمیم گیری در خصوص دورریختن و یا نگهداری اشیا  از تکنیک Red Tag استفاده می کنیم.

 

برچسب زدن به موارد ناشناخته (red tag)

اگر موردی را پیدا کردید که نتوانید آن را شناسایی کنید یا مالکیت نامشخصی دارد، وقت آن است که از یک برچسب قرمز استفاده کنید. “برچسب گذاری قرمز” به طور موقت برچسب کاملاً قابل مشاهده ای را به آن کالا می دهد، که نشان می دهد در کجا پیدا شده است و مربوط به چه موقعی است. سپس، موارد دارای برچسب قرمز از همه مناطق کار در یک مکان واحد جمع آوری می شود: یک “گمشده و یافت شده” برای ابزار، مواد و تجهیزات.

اگر یک محیط کاری یک ابزار مهم را از دست داده است، قسمت مجموعه برچسب قرمز را بررسی کنید تا ببینید که در جایی دیگر پیدا شده است یا خیر. لذا برای هر فضای کاری باید در صورت گم کردن چیزی، محیط جمع آوری برچسب ها را بطور دوره ای بررسی کنید. هر چیزی که متعلق به یک فضای کار باشد باید به آنجا برگردانده شود.

تنظیم مجدد موارد برچسب خورده

مواردی ممکن است برای مدت طولانی در محیط مجموعه برچسب قرمز نگه داشته شوند. در آن حالت، اگر به نظر می رسد که در محیط اصلی کار دیگر به آن احتیاج ندارید. این ممکن است در جای دیگری مفید باشد. در یک روش مشترک، مواردی ممکن است به مدت سی روز در فضای مجموعه برچسب قرمز باقی بمانند. پس از آن، هر سرپرست می تواند مورد را برای محیط کاری خود درخواست کند. اگر کسی بعد از یک هفته دیگر آن را نخواسته باشد، کالای مورد نظر به طور کامل می تواند از تسهیلات خارج شود. و میتوان دوباره آنرا بازیابی کرد یا دور انداخت.

گاهی اوقات موردی توسط شرکت مورد نیاز می باشد، اما در حال حاضر نیازی به آن نیست، بهتر است که بعداً آن را ذخیره کنید. قبل از قرار دادن هر چیزی در انبار، مطمئن شوید که در واقع دوباره به آن نیاز خواهید داشت. برای بیرون آوردن مجدد از آن در یک زمان خاص، برنامه مشخصی داشته باشید. “موارد موردنظر” را بدون دلیل خوب ذخیره نکنید و مواردی را که ذخیره شده است نگه دارید.

 

مرحله ۲: نظم و ترتیب را تنظیم کنید

مرحله دوم نظام آراستگی ۵s، نظم و ترتیب می باشد. در انگلیسی از اسامی مختلفی استفاده شده است: به عنوان مثال “سازماندهی سیستماتیک” ، “Straightening Out” و “Simplify”. مهم نیست که به چه چیزی خوانده می شود، هدف از این مرحله ساماندهی محیط کار است. یافتن، استفاده و بازگشت هر یک از موارد آسان است: مکانی برای همه چیز و همه چیز در جای خود.

ساخت نقشه ۵s

وسایلی که بطور مکرر مورد استفاده قرار می گیرند باید در محلی که استفاده می شوند ذخیره شوند. تجهیزات یدکی، لوازم و سایر ابزارهایی که کمتر استفاده می شود می توانند در یک مکان مرکزی نگهداری شوند، جایی که چندین تیم می توانند آنها را به اشتراک بگذارند. مواردی که بطور معمول در کنار یکدیگر استفاده می شوند باید در نزدیکی یکدیگر ذخیره شوند. هر یک از این تصمیمات به خودی خود معقول است، اما پیگیری همه چیز ممکن است دشوار باشد. ایجاد یک نقشه ۵S  به عنوان بخشی از این فرآیند ممکن است مفید باشد.

نقشه ۵S  یک نمودار یا یک طرح طبقه است که نمای کلی از یک محل کار، فرآیند یا ایستگاه را ارائه می دهد. این یک مرجع بصری را نشان می دهد که ابزارها، لوازم، کارکنان در کجا قرار دارد و ارتباط آنها با یکدیگر چگونه است. یک نقشه خوب همچنین ممکن است شامل شرح کارهایی باشد که در محیط نشان داده می شود.

 

بسته به نیاز تأسیسات شما، ممکن است یک رویکرد ساده تر از روش دیگر پیدا کنید:

  • نقشه را ترسیم کنید و سپس آن را پیاده سازی کنید
  • ابتدا از نظر جسمی محل کار را مرتب کنید و سپس نقشه بکشید
  • نقشه را هرچه انجام دهید، ایده ها را آزمایش کنید و مواردی را که خوب هستند، یادداشت کنید
  • مهم نیست که از کدام روش برای ایجاد آن استفاده می کنید، نقشه ۵S  حاصل باید به عنوان ابزاری آموزشی نگه داشته شود، که در مراحل بعدی ۵ S برای مرجع استفاده شود و با تغییر در محیط کار به مرور زمان به روز شود.

 

برقراری ارتباط برنامه

پس از تعیین محل ذخیره، هر بخش ذخیره سازی باید دارای برچسب باشد. به بیرون از درهای کابینت برچسب بزنید تا به کارگران کمک کند تا سریعاً آنچه در داخل هر یک از آنها می باشد را شناسایی کنند. سپس، هر قفسه داخلی را برچسب بزنید تا نشان دهید لوازم مختلف متعلق به کدام مکان هستند همین ایده ها روی برچسب های قفسه، سطل و سایر سیستم های ذخیره سازی گسترش می یابد.

بسیاری از امکانات از “تخته سایه” برای ذخیره سازی ابزار استفاده می کنند تا اطمینان حاصل شود که هر ابزار به راحتی می تواند در محل ذخیره صحیح خود قرار بگیرد. با این روش، برچسب مطابق با شکل و اندازه ابزار در جایی که آن ابزار تعلق دارد قرار می گیرد. کارگران می توانند بلافاصله مکانی که متعلق به هر مورد است را پیدا کنند و از یک نگاه بدانند که آیا کالا در آنجا است یا نه. دیگر وقت تلف کردن در کشوها و سطل ها را تلف نمی کند.

 

مرحله ۳: پاکیزگی

مرحله سوم نظام آراستگی  Shine یا “seiso” است که به معنای “پاکیزگی” است. در حالی که اولین و دومین مرحله باعث پاک شدن فضا شده و منطقه را برای کارآیی تنظیم کرده است، این مرحله به خاکی که ناگزیر در زیر درهم و برهم قرار می گیرد حمله می کند و برای بازگرداندن آن تلاش می کند.

تمیز کردن معمول

پاکیزگی به مراتب فراتر از فشار دادن جارو و هر زمان دیگری است. این شامل تمیز کردن منظم از هر قسمت از محل کار – غالباً پاک کردن روزانه و تمیز کردن کامل تر هر هفته است. نکته مهم این که، مرحله پاکیزگی به معنای کار برای نگهداری یا نگهبانان نیست. هر کارگر یا کارمند باید منطقه کاری خود و تجهیزات مورد استفاده خود را تمیز کند.

این روش چندین مزیت دارد:

  • کارمندانی که با منطقه آشنا هستند به سرعت متوجه هر مشکلی که پیش می آید می شوند
  • خطرات یا شرایط دشوار درک و حساب خواهد شد
  • مواردی که خارج از مکان هستند و یا از دست رفته اند تشخیص داده می شوند
  • کارمندانی که تمایل دارند در حین انجام عملیات عادی، فضای کاری خود را تمیز نگه دارند

همه باید به تمیز بودن کلی محل کار، تمایل به برداشتن زباله و غیره توجه کنند. اما برای اینکه ۵S بهترین نتیجه را کسب کند، هر کارمند باید مسئولیت شخصی خود را برای فضای کاری خود به عهده بگیرد.

پاکیزگی به عنوان نگهداری پیشگیرانه

تمیز نگه داشتن محیط کار مزایای بسیاری خواهد داشت. یک مزیت مهم این است که می توان نشت، ترک و یا سوء استفاده را راحت متوجه شد. اگر افرادی که منطقه را تمیز می کنند، همان افرادی هستند که مرتباً در آنجا کار می کنند، سریعاً هر یک از این مشکلات را تشخیص می دهند. ترک این مشکلات بدون توجه می تواند منجر به خرابی تجهیزات، خطرات ایمنی و از بین رفتن بهره وری شود. با تمیز کردن مداوم و بازرسی های به کار رفته در مرحله پاکیزگی ۵S، سیستم می تواند به یک برنامه نگهداری پیشگیرانه کمک کند. به این ترتیب، ۵S می تواند عمر کار تجهیزات را افزایش داده و به کاهش خرابی اضطراری کمک کند.

 

مرحله ۴: استاندارد سازی کنید

سه مرحله اول نظام آراستگی ۵S اصول پاکسازی، ساماندهی و تمیز کردن فضای کار را پوشش می دهد. به خودی خود، این مراحل مزایای کوتاه مدت را ارائه می دهد. مرحله چهارم استانداردسازی یا “seiketsu” است که به معنای استانداردسازی است. با نوشتن آنچه انجام می شود، در کجا و توسط چه کسی می توانید شیوه های جدید را در رویه کار عادی بگنجانید. این راه را برای تغییر طولانی مدت هموار می کند.

قدرت نوشتن چیزهایی که پایین است

گفته شده است که: “اگر آن را نگاشت، اتفاقی نیفتاد.” نوشتن تصمیماتی که در برنامه ۵ Sاتخاذ می کنید، به تضمین ناپدید نشدن کار شما کمک می کند. اگر در مرحله ۲ (نظم و ترتیب ) نقشه ۵S را آماده کرده اید، آن نقشه می تواند بخشی از استاندارد جدید شما برای محیط باشد. به همین روش، روندی که برای موارد دارای برچسب قرمز استفاده می کنید قابل نوشتن و در استانداردها است. نوشتن تصمیمات خود به این معنی نیست که شما نمی توانید نظر خود را تغییر دهید. هدف ۵S بهتر کردن محل کار شماست، نه اینکه آن را غیرقابل تغییر دهید. شما در حال نوشتن استانداردهای تسهیلات خود هستید و می توانید آنها را متناسب با اطلاعات جدید یا نیازهای شغلی جدید تغییر دهید.

ابزارهای استاندارد سازی

پس از تصمیم گیری در مورد چگونگی تغییر شیوه کار خود، باید این تصمیمات به کارمندان ابلاغ شود. این ارتباط بخش مهمی از مرحله استانداردسازی است. ابزارهای رایج این فرآیند شامل موارد زیر است:

  • لیست های چک ۵S : لیست کردن مراحل فردی یک فرآیند باعث می شود کارمندان پیگیری کامل از آن فرآیند را راحتتر انجام دهند. همچنین یک ابزار حسابرسی ساده برای بررسی پیشرفت در آینده ارائه می دهد.
  • نمودار چرخه شغلی : هر کاری را که باید در یک محیط کاری انجام شود مشخص کنید و در مورد برنامه یا فرکانس برای هر یک از این کارها تصمیم بگیرید. سپس مسئولیت را به یک کارمند خاص (یا وظیفه شغلی) اختصاص دهید. نمودار حاصل می تواند به صورت واضح ارسال شود تا سوالات حل شود و مسئولیت پذیری را ارتقا بخشد.
  • برچسب ها و علائم رویه : دستورالعملهای مربوط به کار، مراحل تمیز کردن و روشهای پیشگیری از مراقبت را درست در جایی که به آن اطلاعات مورد نیاز باشد ارائه دهید.

 

مرحله ۵: پایداری (نظم و انضباط)

مرحله پنجم “shitsuke” است که به معنای “نظم و انضباط” است. ایده در اینجا تعهد ادامه دارد. مهم است که در مورد چرخه تصمیماتی که اتخاذ کرده اید پیروی کنید – و به طور مداوم به مراحل اولیه ۵ Sدر یک چرخه در حال بازگشت بازگردید.

هرگز “یک بار و به پایان رسید”

رویکرد ۵S هرگز به معنای یک اتفاق یک زمانه نبوده بلکه یک چرخه در حال انجام است. این مهم است، زیرا موفقیت های اولیه در ۵S می تواند راه را برای مشکلات باز کند. اگر فضای مرحله در مرحله مرتب سازی موجود باشد، اما پس از آن، به ابزارها و مواد اجازه داده می شود که بتدریج آن فضای را بدون هیچ سازمانی پر کنند، نتیجه نهایی می تواند یک آشفتگی حتی بزرگتر باشد. راه حل استفاده از ایده های ۵S بارها و بارها به عنوان بخشی معمول از کار عادی است. به همین دلیل ماندگاری بسیار مهم است.

تصویر زیر نمونه ای از پیاده سازی و استقرار نظام آراستگی ۵S در شرکت نرم افزاری آموت می باشد.

نظام آراستگی 5S

حال به هدفهای ۵S می پردازیم .

هدف های نظام آراستگی ۵S

  • ایمنی و بهداشت
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • کیفیت و پیشگیری از خرابی ها
  • ارتقاء کیفیت کار و در نتیجه بهره وری بالای نیروی انسانی

 

هر کس مسئول پیاده سازی ۵S در رابطه با لوازم مربوط به خودش است .

توصیه هایی جهت پیاده سازی ۵s

  • قبل از شروع به کار، با مفاهیم ۵S کاملاً آشنا شوید .
  • باور داشته باشید که پیاده سازی این سیستم به نفع شماست .
  • هدف گذاری نموده و با برنامه کار نمایید .
  • از کارهای ساده تر که نتیجه آنها سریع مشخص می شود، شروع کنید .
  • محیط کار خود را به چند قسمت تقسیم کنید.( مثلاً میز کار، فایل ها، کمد اداری، کمد کتاب و …. )
  • هر بار یک قسمت از محیط کارتان را ساماندهی نمائید .
  • همگی در این کار مشارکت نمائید .
  • بدون اجازه و اطلاع همکارانتان اقدام به اجرای ۵S در مورد وسایل مشترک یا لوازم مربوط به آنان ننمایید .
  • هر کاری را که شروع کردید کامل نمایید.
  • فوراً تصمیم گیری کنید و کار مورد نظر را بلاتکلیف رها نکنید .

حفظ برنامه  ۵S  می تواند به معنای چیزهای مختلف در مکانهای مختلف کاری باشد، اما برخی از عناصر وجود دارد که در برنامه های موفق مشترک هستند.

  • پشتیبانی مدیریتی : فرآیندهای ۵S بدون تعهد مشهود از سوی مدیران، به هم نخواهند خورد. سرپرستان و مدیران باید در حسابرسی روند کار ۵S و گرفتن بازخورد از کارمندان درگیر شوند. آنها همچنین باید ابزارها، آموزش ها و زمان لازم را برای کارگران فراهم کنند تا کار خود را به درستی انجام دهند
  • تورهای گروهی : آوردن تیم هایی از یک بخش برای بازدید از بخش های دیگر به شما کمک می کند تا کل نیروی کار را با روند کار تسهیلات خود آشنا کنید. این نوع “گرده افشانی متقابل” به گسترش ایده های خوب کمک می کند و به مردم الهام می دهد تا روش های جدیدی را برای بهبود عملکرد  ۵S بیابند
  • آموزش به روز شده : با گذشت زمان، ممکن است تغییراتی در محل کار شما، مانند تجهیزات جدید، محصولات جدید یا قوانین جدید کار ایجاد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، استانداردهای کاری  ۵S خود را اصلاح کنید تا آن تغییرات را در اختیار داشته باشید و آموزش استانداردهای جدید را ارائه دهید
  • ممیزی پیشرفت : معیارهایی که در برنامه  ۵S ایجاد می شوند باید اهداف خاص و قابل اندازه گیری را ارائه دهند. بررسی این اهداف با ممیزی دوره ای می تواند اطلاعات و راهنمایی های مهمی را ارائه دهد. ۵S کجا کار می کند؟ تیم ها کجا عقب می افتند؟
  • ارزیابی عملکرد : هنگامی که می دانید اهداف شما منطقی هستند، بخشی از ارزیابی هر یک از کارمندان را تشکیل دهید. وقتی تیم ها و افراد عملکرد خوبی دارند، آن را جشن بگیرید و نتایج کلی را منتشر کنید تا هر تیم بتواند نحوه مقایسه آنها با بقیه امکانات را مشاهده کند.

در حالی که نظم و انضباط آخرین مرحله در  ۵S است، اما  پایان ۵S نیست. عبور از مراحل می تواند مشکلاتی را که از قبل پنهان شده بودند، در معرض نمایش بگذارد. پیگیری دوباره مراحل می تواند این مشکلات را برطرف کند و به کشف راه های جدید برای بهبود کمک کند. بار دیگر و دوباره چرخه را طی کنید تا تسهیلات خود را در صدر پتانسیل های خود نگه دارید.

ششم “S” برای ایمنی

هنگامی که صحبت از بهبود محل کار می شود،  ۵S یکی از معروف ترین و پرکاربردترین ابزارهای ناب است. جای تعجب نیست: ۵S می تواند راندمان محل کار را افزایش دهد، هزینه ها را کاهش داده و کیفیت را بهبود بخشد. اما با داشتن بسیاری از برنامه های ناب، تمرکز فقط بر روی این اهداف آسان است و از عوامل انسانی چشم پوشی نمی شود. ایمنی کارکنان بسیار مهم است. به همین دلیل بسیاری از امکانات مرحله دیگری به چرخه  ۵S اضافه می کنند و نتیجه را “۶S”  می نامند – با ایمنی.

ایمنی برخلاف پنج قدم اول، یک گام پی در پی نیست. باید در طول هر یک از مراحل دیگر در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، در مرحله (مرتب سازی) Sort، ممکن است تصمیم بگیرید که ابزار خاصی منسوخ شده باشد زیرا نسخه جدیدتر استفاده از آن امن تر است. به همین ترتیب، در مرحله استاندارد سازی، برای بهبود ایمنی در محل کار، نه فقط کارآیی، باید رویه های کار استاندارد شوند.

ایمن کردن کارکنان فقط کار صحیحی نیست: هزینه‌های سنگین پولی برای جراحات ناشی از تصادف در محل کار وجود دارد. انتخاب پیاده سازی ۶S به جای برنامه استاندارد ۵S، می تواند به شما در بهتر شدن سازماندهی و کارآیی محل کار کمک کند، ضمن اینکه باعث می شود محل کار نیز ایمن تر شود.

 

مزایای اجرای نظام آراستگی ۵S

از آنجا که  ۵S بر روی بهبود در محل کار متمرکز است و مکانهای مختلف کار مشترکاً مشترک نیستند.

  1. اتلاف زدایی زمانی با کاهش زمان دسترسی به اقلام
  2. بهبود وضعیت تعمیر و نگهداری (PM) و جلوگیری از خرابی ها
  3. بهبود بهره وری تجهیزات به دلیل استفاده صحیح، مکانیابی صحیح، بازگرداندن پس از مصرف به مکان مقرر و جلوگیری از گم شدن آنها
  4. بهبود کیفیت محصولات و خدمات (پاکیزگی محیط کار اولین شرط کیفیت است.)
  5. تقویت کار تیمی
  6. بهبود روحیه کارکنان به دلیل آراستگی ،زیبایی و دلپذیر تر شدن محیط کار
  7. افزایش ایمنی و پیشگیری از حوادث، به دلیل بازرسی های ادواری، رنگ آمیزی ها، هشدارها، مشخص کردن مکان های خطر، حساسیت پوشش کارکنان، حساسیت به حفظ دستگاه ها، حساسیت به رعایت استانداردها
  8. نهادینه سازی نظم و ترتیب
  9. تاثیر مثبت بر بازدید کنندگان
  10. کاهش ضایعات و دوباره کاری ها
  11. مزایای ۵s از دیدگاه  JIT
  12. ایجاد شناخت مطلوب کارگاهی و درک محیط کار

 

این مزایا فقط احساسات خوب نیستند. بسیاری از امکانات با ثبت وضعیت آنها قبل و بعد از اتخاذ ۵S، پیشرفتهای واقعی و اندازه گیری شده را نشان داده اند.

 

مراحل پیاده سازی و استقرار نظام آراستگی ۵s :

  1. تصمیم به اجرای نظام آراستگی محیط کار و اعتقاد به آن
  2. اعلام وابلاغ مدیریت عامل .
  3. تشکیل کمیته ۵S
  4. تدوین دستورالعملها و مستندات لازم و تعیین راهکارهای اجرایی .
  5. آموزش کلیه پرسنل .
  6. مشخص کردن حدود اختیارات
  7. عکاسی قبل از اجرای نظام آراستگی ۵s و راه اندازی نمایشگاه عکس
  8. اجرا
  9. فراهم کردن منابع مالی و امکانات در حین اجرا
  10. عکاسی بعد از اجرا و راه اندازی نمایشگاه عکس
  11. بررسی اجرا و تعیین نقاط قوت و بهبودپذیر .
  12. اجرای کامل درسطح سازمان و انجام ممیزی دوره ای .

 

 

کاوشگران بهبود کیفیت –  مشاور مدیریت کسب و کار شما

 


به اشتراک گذاری مطلب :