رهبری تحول آفرین

سبک رهبری تحول آفرین چیست؟

یک رهبر تحول آفرین الهام می بخشد و به دیگران انگیزه می دهد تا به سطوح جدیدی از عملکرد برسند و به اهداف بالاتر برسند و در عین حال به اعضای تیم کمک می کند تا توانایی رهبری خود و دیگران را توسعه دهند.

رهبرانی که از این سبک استفاده می کنند به دنبال تغییر نحوه درک افراد از کار، سازمان، آنچه آنها را برمی انگیزد، و آنچه از خود و دیگران انتظار دارند، تغییر دهند.

رهبران تحول آفرین برای ابتکارات مدیریت تغییر ایده آل هستند زیرا به طور طبیعی با تغییر شکل ادراکات، انگیزه ها و انتظارات دیگران در مواقعی که نیاز به تغییر است، رهبری می کنند.

آن‌ها به اعضای تیم کمک می‌کنند زمانی که نیاز به تغییر جهت است، متفاوت فکر کنند. در نهایت این منجر به تغییر در نحوه کار افراد و همچنین تغییر در فرهنگ سازمان می شود.

رهبران تحول آفرین تغییرات را به خاطر ایجاد تغییر آغاز نمی کنند.

در عوض، آنها تغییراتی را برای اطمینان از موفقیت پایدار دراز مدت شرکت آغاز می کنند. این بدان معنی است که به همه کمک کنید تا بفهمند که چگونه با تغییرات مطابقت دارند و چگونه می توانند تفاوت ایجاد کنند.

رهبری تحول آفرین در مقابل رهبری تعاملی

رهبری تعاملی مفهومی است که اکثر مردم در مورد تکنیک های مدیریت سنتی «مکتب قدیمی» به آن فکر می کنند.در این رهبری معمولا از ابزار پاداش و تنبیه بیشتر استفاده می شود.

که  شامل راه هایی برای سازماندهی افراد، نظارت بر آنها و مجبور کردن گروه ها به همکاری است. این سبک رهبری مفروضات خاصی (اغلب پنهان) در مورد ماهیت انسان و مدیریت را تأیید می کند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطاعت از دستورات رهبر اصلی ترین چیزی است که کارمندان باید روی آن تمرکز کنند.
  • کارکنان با انگیزه ها یا پیامدهای منفی برانگیخته می شوند.
  • افراد باید تحت نظارت دقیق باشند وگرنه از قوانین و استانداردهای کاری پیروی نمی کنند.
  • کارمندان زمانی بهترین کار را انجام می دهند که دقیقاً بدانند در کجای یک «زنجیره فرمان» سفت و سخت قرار می گیرند.

سبک رهبری تعاملی معمولاً بر حفظ وضعیت موجود متمرکز است، نه بر تغییر سازمان .

حتما مقاله رهبری کسب و کار را مطالعه کنید

چه کسی مفهوم رهبری تحول آفرین را مطرح کرد؟

جیمز وی داونتون، جامعه شناس، اولین بار در سال 1973 از این واژه استفاده کرد. بعدها، جیمز مک گرگور برنز، زندگی نامه نویس ریاست جمهوری و متخصص در زمینه رهبری، رهبری تحول آفرین را بیشتر به عنوان یک سبک رهبری توضیح داد که در تغییر اهداف، افکار و عملکردهای دیگران کار می کند. اهداف بهبود سازمان ها و نتایج، همراه با ارضای نیازهای اساسی انسان.

در نهایت، برنارد ام. باس، محقق رهبری، نظریه رهبری تحول آفرین را بیشتر تدوین کرد. او اظهار داشت که رهبری برجسته در درجه اول از طریق تأثیراتی که بر دیگران می گذارد تعریف می شود. به طور کلی، رهبران تحول آفرین تحسین، احترام و اعتماد اعضای تیم را به دست می آورند که منجر به نتایج بهتر برای همه ذینفعان می شود.

 

 عنصر رهبری تحول آفرین چیست؟

پروفسور برنارد باس نوشت که سبک رهبری تحول آفرین را می توان در چهار دسته مختلف عمل و ایده در نظر گرفت: 

  1. ملاحظات فردی: رهبران تحول آفرین صرفا وقت خود را صرف الهام بخشیدن به گروه کاری به عنوان یک اصل نمی کنند. در عوض، آنها همچنین به تک تک اعضای تیم کمک و تشویق می کنند. آنها ارتباط مستمری با دیگران برقرار می کنند، مردم را تشویق می کنند تا ایده هایی را برای آنها بیاورند، و سپس دیگران را برای اجرای ایده های خوب در صورت امکان تشخیص می دهند. رهبران تحول آفرین با نقاط قوت هر فرد آشنا می شوند و با افراد ارتباط عاطفی برقرار می کنند.
  2. نفوذ ایده آل: این سبک از رهبران از شخصیت و منش خود برای جذب افراد استفاده می کند. رهبران تحول آفرین به دنبال الگوسازی برای دیگران هستند و الهام بخش احترام و اعتماد هستند. تا حدی به دلیل این الگوی مثبت، دیگران از پیروی از رهبری که در اخلاق و رفتار ثابت است راحت می شوند – و به احتمال زیاد ایده ها و دیدگاه های رهبر را برای آینده اتخاذ می کنند.
  3. انگیزه الهام بخش: این رهبران با چشم اندازی ملموس از آینده ای بهتر به دیگران انگیزه می دهند. آنها در توضیح آن مهارت دارند و حتی به دیگران کمک می کنند تا اشتیاق و هیجان برای دستیابی به آن پیدا کنند.
  4. تحریک فکری: آنها به افراد دیگر کمک می کنند تا از خلاقیت آنها استفاده کنند. آنها روش های قدیمی تفکر را به چالش می کشند و دیگران را تشویق می کنند تا در مورد فرضیات مربوط به فرآیندهای کاری و روابط تجدید نظر کنند. آنها در مورد مشکلات دشوار صحبت می کنند و ایده ها و مفاهیم جدید را کشف می کنند. رهبران تحول آفرین ذهنی باز دارند و از ایده های جدید انتقاد نمی کنند، آنها اختلافات را مدیریت می کنند و به دیگران کمک می کنند تا از اشتباهات رشد کنند. آنها به طور سازنده دیگران را راهنمایی می کنند و مایلند رویکردهای جدیدی را برای کار در نظر بگیرند.

رهبران تحول آفرین چگونه به کارکنان انگیزه می دهند؟

چگونه می توان رهبری تحول آفرین را در یک محیط تجاری به کار برد و چگونه مهارت های رهبری تحول آفرین را توسعه داد؟

رهبری تحول آفرین به الگوهایی بستگی دارد که دیگران را ترغیب می کنند تا مطابق انتظارات، مسئولیت ها و استانداردهای متقابل ایجاد شده عمل کنند.

اگر علاقه مند به ایجاد انگیزه در دیگران از طریق این سبک رهبری هستید، باید در اخلاق، ارزش ها و حمایت فردی خود از دیگران ثابت قدم باشید. شما همچنین باید به طور کلی برای کار

خود و پروژه یا تغییری که رهبری می کنید، اشتیاق مداوم نشان دهید. بعلاوه، شما باید شجاعت و سازگاری را در لحظات سختی یا زمان تغییر نشان دهید.

حتما مقاله استراتژی کسب و کار را مظالعه کنید

در نهایت، همانطور که ایده‌های جدید را پرورش می‌دهید یا دیگران را توسعه می‌دهید، باید این ایده‌ها را به هویت آنها و تعاریف در حال تکامل از اینکه چه کسی هستند، به کارشان و به

کل سازمان متصل کنید. زمانی که رهبران الهام بخش کارهای خلاقانه، پرانرژی و متمرکز بر هدف باشند، تغییر دیگران نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

ضروری است که رهبران الهام بخش برای شناخت اعضای تیم از جمله اهداف، توانایی ها و مشکلاتشان وقت بگذارند. این به شما کمک می کند تا اعضای تیم را در مسئولیت هایی قرار دهید

که به بهترین وجه از نقاط قوت آنها استفاده کرده و آنها را تشویق می کند تا با اشتیاق کار کنند و “مالکیت” کار خود را بر عهده بگیرند.

شما باید به یک چشم انداز قانع کننده از آینده سازمان ایمان داشته باشید، خودتان به طور مداوم آن را دنبال کنید و آن را به گونه ای با دیگران به اشتراک بگذارید که الهام بخش آنها

باشد. به دیگران کمک کنید چشم انداز را به گونه ای ببینند و احساس کنند که الهام بخش آنها برای ایجاد تفاوت باشد.

 

آیا رهبری تحول آفرین قابل یادگیری است؟

یک رهبر مشتاق می تواند چهار عنصر رهبری تحول آفرین (ذکر شده در بالا) را با تمرین منظم آنها درونی کند. علاوه بر این، بسیاری از رهبران تحول آفرین وجود دارند که در دنیای کنونی و در تاریخ ما برجسته هستند.

با مطالعه چند مثال معروف، می‌توان دریافت که چگونه می‌توان به این اصول عمل کرد:

 نلسون ماندلا: رئیس جمهور انقلابی و سابق آفریقای جنوبی توجه فردی و جمعی را برای رفاه مردم آفریقای جنوبی نشان داد. او از طریق الگوهای شخصی و مبارزات خود به دیگران الهام بخشید. او افکار و احساسات افراد را به نفع کل کشورشان مرتبط کرد، حتی از راگبی به عنوان راهی برای الهام بخشیدن به آشتی استفاده کرد.

استیو جابز: مدیر عامل اپل تمرکز شرکت را از رایانه به تنهایی به موسیقی و دستگاه های تلفن همراه و وفاداری شدید به برند تغییر داد. او خلاقیت را برای ایجاد محصولات جدید و فکر کردن به محصولات قدیمی به روش های جدید الهام بخشید.

مقاله جامع تضمین کیفیت را مطالعه کنید.

مزایا و معایب رهبری تحول آفرین چیست؟

                     اگرچه بسیاری از ویژگی‌های رهبری تحول‌آفرین مثبت به نظر می‌رسند، اما هر رهبر علاقه‌ای به استفاده دائمی از این سبک ندارد. در اینجا برخی از جنبه های مثبت و منفی را                             باید در نظر گرفت:

جنبه های مثبت:

  • می تواند با کمک به افراد در تغییر رفتارها، اهداف، ارزش ها و ایده های خود، به ایجاد تغییرات بزرگ سازمانی کمک کند.
  •  با تمرکز بر آینده باعث پیشرفت می شود.
  •  رهبران نیازی به استفاده از تنبیه، پاداش یا اختیار ندارند.

جنبه های منفی:

  • تحقیقات نشان داده است که ممکن است تنها در سازمان های کوچکتر مؤثر باشد.
  •  اگر رهبر ترکیب مناسبی از شخصیت، یا توانایی الهام بخشیدن از طریق چشم انداز را نداشته باشد، ممکن است کارساز نباشد.
  •  ممکن است در محیط های کاری که یک رهبر به سادگی نیاز به حفظ حداقل سطح عملکرد دارد، کار ساده است، یا شما فقط باید وضعیت موجود را حفظ کنید، غیرضروری باشد.

چه زمانی رهبری تحول آفرین موثر نیست؟

  ممکن است همیشه در سازمان های بزرگ به خوبی کار نکند.

اگر به رهبری تغییر در محیط های کاری کوچکتر نیاز دارید، رهبری تحول آفرین ممکن است موثر باشد. اما اگر به نتایج سریع با بسیاری از کارمندان نیاز دارید، ممکن است لازم باشد به رهبری سنتی هم پایبند باشید.

 

نویسنده: مرضیه حسینی -مدیر عامل شرکت کاوشگران بهبود کیفیت