رهبری کسب‌وکار

رهبری کسب‌ وکار

در نقش مدیری جدید، و رهبری کسب‌ وکار،دائما باید مسائل زیادی را مدنظر بگیرید. ممکن است به‌راحتی نگران شوید که مرتکب اشتباهی بشوید و دردسر بسازید. اگر می‌خواهید از همان ابتدای کار با موفقیت پیش بروید، جای درستی آمده‌اید. در این مطلب، به برخی از اشتباهات رایجی مدیریتی و رهبری می‌پردازیم و یاد می‌گیریم چطور از آنها اجتناب کنیم

رهبری کسب‌ وکار

6 تصمیم اشتباه در مدیریت و رهبری کسب و کار

1. در دسترس تیم نبودن

درست است که در نقش مدیر، باید به وظایف خودتان بپردازید؛ اما باید به خاطر بسپارید که مسئولیت تیمتان را نیز بر عهده دارید. این نکته روشن است؛ اما واقعا جای تعجب است که مدیران زیادی فقط مشغول وظایف خودشان‌اند و اصلا برای تیمشان وقت نمی‌گذارند.

راهی مناسب برای جلوگیری از این اشتباه این است که در برنامه‌ریزی‌تان زمانی را به اعضای تیمتان اختصاص دهید. اگر وقتی را برای تیمتان کنار بگذارید، پیام مشخصی برایشان می‌فرستید:

پشتیبانشان هستید و برایتان مهمند. داشتن گوشی شنوا برای چالش‌ها و دغدعه‌های زیردستانتان امری اعتمادزا و اعتبارآفرین است.

2. صمیمی‌نشدن با تیمتان

در نقش رهبر باید به احساسات انسانی اعضای تیمتان توجه کنید. رهبران خوب برای تیمشان، هم از لحاظ حرفه‌ای و هم از نظر شخصی، ارزش قائل می‌شوند.

کم نیستند مدیرانی که اصلاً برای شناختن زیردستانشان وقت نمی‌گذارند؛ این امر دیواری بین آنها ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید تیمی موفق داشته باشید، باید به هر قیمتی از این رویداد جلوگیری کنید.

برای اجتناب از این اشتباه، حتما با اعضای تیمتان آشنا شوید. وقت بگذارید و بفهمید چه چیزی بر هر شخص بیشترین اثر دارد تا بهفمید بهترین راه برای مدیریت کردن و انگیزه‌دادن به آنها چیست.

3. بازخورد ندادن

باید به زیردستانتان، فارغ از جایگاهشان در تیم، بازخورد به‌موقع و مناسب بدهید. شرط پیشرفت و بهبود عملکرد کاری زیردستانتان این است که به آنها بازخورد مفیدی دربارۀ کارشان بدهید. بسیاری از مدیران جدید اصلاً این کار را نمی‌کنند و بازخورد ارائه نمی‌دهند. این مسئله اصلاً کارساز نیست و ممکن است باعث سرخوردگی اعضای تیمتان بشود یا جلوی پیشرفت حرفه‌ای‌شان را بگیرد.

برخی از مدیران از بازخورددادن خودداری می‌کنند؛ زیرا نگران برداشت اشتباه از حرف‌هایشان‌اند. اگر از گفت‌وگوی چالش‌برانگیز دوری می‌کنید، باید به خاطر بسپارید که محتوای پیام از نحوۀ انتقال پیام کم‌اهمیت‌تر است.

اگر می‌خواهید بازخوردی منفی بدهید، آن را به گونه‌ای بیان کنید که عضو تیمتان بفهمد می‌تواند عملکردش را بهبود ببخشد و شما هم برای تحقق این تغییر پشتیبانش هستید. وقتی که با شیوه‌ای دل‌سوزانه گفت‌وگو می‌کنید، اعضای تیم با اعتمادبه‌نفس بیشتری دست به اصلاحات می‌زنند تا کیفیت کارشان را بهبود ببخشند.

4. مشارکت‌نکردن

برخی از رهبران احساس می‌کنند که بهتر است فقط از رویکرد نظارتی استفاده کنند؛ زیرا نمی‌خواهند زیاد در کار تیمشان دخالت کنند. شاید بهتر باشد بعضی اوقات به تیمتان آزادی بدهید، و قطعا باید از مدیریت‌ ذره‌بینی دوری کنید، اما نباید به چشم رهبری غایب دیده شوید.

اگر شما هم این‌گونه‌اید، متوجه می‌شوید که تیمتان مرتکب اشتباهاتی می‌شوند؛ زیرا شما مشخص نکردید چه کاری باید انجام شود و در مواقع لازم حضور نداشتید تا عملکرد زیردستانتان را اصلاح کنید.

بهترین رویکرد تعادل بین مشارکت‌کردن و مشارکت‌نکردن است. حتما در دسترس تیمتان باشید و آنچه که برای موفقیت نیاز دارند را برایشان فراهم کنید و سپس به آنها اعتماد کنید تا کارهای لازم را انجام دهند.

5. درک‌نکردن انگیزش

ایجاد شرایط مناسب برای انگیزه‌گرفتن اعضای تیم یکی از اهداف اصلی‌تان به عنوان مدیر  و لازم برای رهبری کسب‌ وکار باید باشد. رهبران غالبا فرض می‌کنند که اعضای تیمشان فقط برای حقوق‌گرفتن کار می‌کنند؛ اما اشخاص دلایل زیادی برای سرکاررفتن دارند. باید بفهمید چه چیزی به اعضای تیمتان انگیزه می‌دهد و از این فهم استفاده کنید تا عملکردتان را با کمک هم بهبود ببخشید.

درک‌کردن عوامل انگیزه‌بخش دلیل دیگری برای این است که با تیمتان آشنا بشوید. چه چیزی کار و زندگی‌شان را بهتر می‌کند؟ مثلا می‌توان با اجازه دورکاری یا منعطف‌کردن ساعات کاری‌شان به آنها انگیزه داد.

عوامل انگیزه‌بخش به تیمتان را دریابید و از آنها برای ایجاد محیط کاری مترقی و پویا برای اعضای تیمتان استفاده کنید.

6. واگذارنکردن امور

نهایتا،‌ بسیاری از مدیران (هم جدید و هم باتجربه) در واگذارکردن مناسب امور مشکل دارند. خیلی راحت می‌توان در این دام افتاد که خودتان باید همه کارها را انجام دهید؛ اما این مسیر فورا به کارزدگی منجر می‌شود.

رهبری کسب‌ وکار

 

به جای این سعی کنید کلا ریش‌ و قیچی را دستتان بگیرید، برخی از وظایف را به دیگران واگذار کنید. این امر باعث می‌شود فرصت خوبی برای رشد اعضای تیمتان فراهم آورید و تجربه جدیدی در کار به دست بیاورند. وقتی که به اعضای تیمتان اطمینان می‌کنید، می‌بینید که از پس موقعیت‌ها برخواهند آمد.

این‌ها بعضی از اشتباهات رایج مدیریتی و رهبری در محل کار بودند. اکنون که از این اشتباهات خبر دارید، می‌توانید با اطمینان خاطر با تیمتان شروع به کار کنید.

حتما مقاله مدیریت ریسک استراتژیک و 5 گام برای موثر واقع شدن آن را مطالعه کنین

چرا رهبری کسب‌ وکاردر تجارت مهم است؟

در بالاترین سطوح، تأثیر یک رهبر، خوب یا بد، می تواند در سراسر سازمان طنین انداز شود.

می تواند به هم تیمی ها انگیزه دهد و برای آنها هدف و جهت فراهم کند. رهبری خوب می تواند به ایجاد فرهنگ شرکت و جهت گیری توسعه یک سازمان کمک کند

چگونه می توان مهارت های رهبری کسب‌ وکار را بهبود بخشید:

1-یک الگو یا مربی پیدا کنید اغلب، اولین قدم برای تبدیل شدن به یک رهبر موثر، یافتن یک رهبر قوی برای تقلید است.
به دنبال یک رهبر ماهر در شبکه خود باشید و با آنها در مورد چگونگی دستیابی به موفقیت صحبت کنید.
از اهداف شخصی و حرفه ای آنها و مسیری که برای رسیدن به موقعیت فعلی خود پیموده اند بپرسید


2- ارزیابی رهبری انجام دهید ارزیابی های رهبری می تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت مدیریتی خود را تقویت کنید،
خودآگاهی خود را افزایش دهید و شغل خود را ارتقا دهید. آنها می توانند به شما کمک کنند
تا ویژگی ها و نقاط قوت رهبری خود را تجزیه و تحلیل کنید و زمینه های بهبود را مشخص کنید.
آشنایی با این ابزارها ممکن است به شما کمک کند تا شغل خود را به جلو ببرید.


3-به دنبال فرصت های رهبری باشید

کلید بهبود به عنوان یک رهبر اغلب تمرین است.


به دنبال فرصت هایی برای داشتن موقعیت های رهبری در جامعه خود باشید.
این می تواند در محل کار، یا  گروه دیگری در شبکه شخصی شما باشد.
رهبری می تواند تجربه ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد و شما را برای فرصت های آینده مجهز کند.

4- برای مسئولیت بیشتر داوطلب شویداگر فرصت های رهبری در محل کار شما وجود ندارد،
همچنان می توانید با داوطلب شدن برای پذیرفتن مسئولیت های بیشتر و رهبری کسب‌ وکار ، توانایی های خود را نشان دهید.
این می تواند به معنای پیشنهاد کمک در پروژه، مقابله با یک کار جدید یا حتی ایفای نقش جدید باشد.
اگر تمایل به خدمت نشان دهید، احتمالاً توجه رهبری فعلی تیم خود را جلب خواهید کرد.

کاوشگران بهبود کیفیت با سالها تجربه و مشاوره به شرکت های بزرگ در حوزه منابع انسانی آمادگی خدمات نوین در زمینه تریبت مدیر منابع انسانی و مدیریت استرتژیک به مشتریان عزیز را دارد.

ارتباط با ما    

تلفن:05138922895-7