مشاوره تجزیه و تحلیل شغلی

مشاوره تجزیه و تحلیل شغل

تجزیه و تحلیل شغل – برای موفقیت در یک موقعیت خاص چه چیزی لازم است؟

شرح شغل – چرا مهم هستند و باید شامل چه چیزی شود؟

نحوه انجام تجزیه و تحلیل شغل ؟

هر آنچه که باید در مورد روش های تجزیه و تحلیل شغل بدانید.

تجزیه و تحلیل شغل:

فرآیند تعیین و ثبت تمام اطلاعات مربوط به یک شغل خاص، از جمله وظایف مربوطه، مجموعه دانش و مهارت مورد نیاز برای انجام آن کار، مسئولیت های مرتبط با شغل و توانایی های لازم برای انجام موفقیت آمیز برای  آن شغل است.

تجزیه و تحلیل شغل پایه و اساس بسیاری از فعالیت های منابع انسانی در یک مجموعه را فراهم می کند.

تجزیه و تحلیل شغل

اگرچه روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری اطلاعات تحلیل شغل وجود دارد، اما انتخاب یک یا ترکیبی  بیش از یک روش به نیازها و الزامات سازمان و اهداف فرآیند تحلیل شغل بستگی دارد.

به طور معمول، تمام روش‌ها بر جمع‌آوری اطلاعات اولیه مرتبط با شغل می باشد، اما زمانی که به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند ممکن است، اطلاعات پنهان یا نادیده گرفته شده، را آشکار کنند و ثابت کنند که ابزار عالی برای ایجاد یک تناسب کامل با نامزد شغل هستند. 

شرکت کاوشگران بهبود کیفیت با سالها تجربه در زمینه پیاده سازی  سیستم های ایزو و مشاوره منابع انسانی در راستای بهبود کسب و کارها و خدمت جدید به مشتریان، مشاوره شغلی از طریق تست های شخصیت شناسی و معرفی نیرو به مشتریان با توجه به نیاز مشتریان را انجام می دهد.

اگرچه روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری اطلاعات تحلیل شغل وجود دارد، اما انتخاب یک یا ترکیبی از بیش از یک روش به نیازها و الزامات سازمان و اهداف فرآیند تحلیل شغل بستگی دارد.

روش های تجزیه و تحلیل شغل

چند  روش برتر:

  • روش مشاهده،
  • روش مصاحبه،
  • روش روزانه،
  • روش کنفرانس،
  • روش پرسشنامه

و چند روش دیگر، فرآیند تعیین و ثبت تمام اطلاعات مربوط به یک شغل خاص، از جمله وظایف مربوطه، مجموعه دانش و مهارت مورد نیاز برای انجام کار، مسئولیت های مرتبط با شغل و توانایی های لازم برای انجام موفقیت آمیز کار است.

همچنین  شامل جمع آوری شرح مفصلی از وظایف، تعیین رابطه شغل با فناوری و سایر مشاغل و بررسی دانش، صلاحیت ها یا استانداردهای استخدام، مسئولیت ها و سایر الزامات فعلی است.

به طور خلاصه، ثبت تمام فعالیت های درگیر در یک شغل و مهارت و دانش مورد نیاز انجام دهنده آن کار است.

مشاوره شغل ورودی های لازم را برای تعدادی از فعالیت های منابع انسانی مانند استخدام، انتخاب، طراحی شغل، تخمین ارزش شغل، آموزش و ارزیابی فراهم می کند.

این فعالیت ها برای عملکرد خود به تجزیه و تحلیل شغل و محصولات نهایی آن بستگی دارد.

به عنوان مثال:

شرح شغل و مشخصات شغل

  •  محصولات نهایی تجزیه و تحلیل شغل اساس استخدام را تشکیل می دهند.

یک مدیر معمولی منابع انسانی می داند که سازمان ها برای موفقیت، در این زمینه سوالاتی در مورد آنچه که  باید انجام شود، بهترین فردبرای انجام آن، و اینکه چگونه فرد می تواند از انجام آن رضایت پیدا کند، باید به طور قطعی  مشخص  شود.

جهت ارتباط با کارشناسان  و دریافت مشاوره جذب و استخدام با ما در تماس باشین.

05135421156-7