تفاوت بین کنترل کیفیت و تضمین کیفیت

تفاوت بین کنترل کیفیت و تضمین کیفیت

قبل از اینکه تفاوت بین  کنترل کیفیت و تضمین کیفیت  را بررسی کنیم تاریخچه این دو را بررسی و سپس یک تعریف از هر کدام  ارائه میدهیم بعد به تفاوت این دو میپردازیم.

تاریخچه کنترل کیفیت  ( QA:Quality Checks) و تضمین کیفیت (QA:Quality Assurance)

کیفیت به عنوان تناسب برای استفاده ، مطابقت با الزامات و تلاش برای تعالی تعریف شده است. اگرچه مفهوم کیفیت از زمان های اولیه وجود داشته است ، ولی مطالعه و تعریف کیفیت تنها در قرن گذشته مورد توجه قرار گرفته شده  است.

1920: کنترل کیفیت

به دنبال انقلاب صنعتی و افزایش تولید انبوه ، تعریف و کنترل بهتر کیفیت محصولات مهم شد. در ابتدا ، هدف کیفیت اطمینان از رعایت الزامات مهندسی در محصولات نهایی بود. بعدها ، با پیچیده تر شدن فرآیندهای تولید ، کیفیت برای کنترل تنوع فرآیند به عنوان ابزاری برای تولید محصولات با کیفیت تبدیل به یک رشته شد.

تفاوت کنترل کیفیت و تضمین کیفیت

1950: تضمین کیفیت

تضمین کیفیت

تضمین کیفیت را می توان به عنوان “بخشی از مدیریت کیفیت متمرکز بر ارائه اطمینان از برآورده شدن الزامات کیفیت” تعریف کرد. اطمینان حاصل از تضمین کیفیت دوگانه است :

داخلی برای مدیریت و خارجی برای مشتریان ، سازمان های دولتی ، تنظیم کننده ها ، گواهینامه ها و اشخاص ثالث.

یک تعریف جایگزین برای تضمین کیفیت:

“همه فعالیتهای برنامه ریزی شده و سیستماتیک اجرا شده در سیستم کیفیت است که می تواند برای اطمینان از اینکه محصول یا خدمات الزامات کیفیت را برآورده می کند ، نشان داده شود.”

معرفی

شاید برای شما جالب بوده است که بسیاری درک تفاوت بین تضمین کیفیت و کنترل کیفیت را ندارند؟ اغلب می شنوید که شخصی در مورد “QA” صحبت می کند ، در حالی که منظور آنها در واقع “QC” است.

این ابهام به طور مداوم مشکلات را به وجود می آورد و راهی مطمئن برای تضعیف یک پروژه است. پروژه ها تحت تأثیر منفی قرار می گیرند زیرا منجر به ایجاد مکالمات سخت می شود و رسیدن به اجماع را دشوار می کند.

اگرچه QA و QC مفاهیم نزدیکی هستند و هر دو جنبه های مدیریت کیفیت هستند ، اما در تمرکز آنها اساساً متفاوت است:

 

QC برای تأیید کیفیت خروجی استفاده می شود.

 

QA فرایند مدیریت کیفیت است.

QC & QA

 

تضمین کیفیت در تست نرم افزار

در آزمایش نرم افزار به عنوان روشی برای اطمینان از کیفیت محصولات نرم افزاری یا خدمات ارائه شده به مشتریان توسط یک سازمان تعریف شده است. تضمین کیفیت بر بهبود فرایند توسعه نرم افزار و کارآمد و موثر بودن آن بر اساس استانداردهای کیفیت تعریف شده برای محصولات نرم افزاری متمرکز است. تضمین کیفیت در بین مردم با عنوان QA Testing شناخته می شود.

بعد از تعریف تضمین کیفیت ، بیایید بفهمیم:

کیفیت چیست؟

تعریف کیفیت بسیار دشوار است و به سادگی بیان می شود: “مناسب برای استفاده یا هدف”. همه چیز در مورد برآوردن نیازها و انتظارات مشتریان از نظر عملکرد ، طراحی ، قابلیت اطمینان ، دوام و قیمت محصول است.

 

تضمین چیست؟

اطمینان چیزی نیست جز اظهارنظر مثبت در مورد محصول یا خدمات ، که به شما اطمینان می دهد. این قطعیت یک محصول یا خدمات است که به خوبی کار خواهد کرد. این تضمین می دهد که محصول بدون هیچ مشکلی مطابق انتظارات یا الزامات کار می کند.

مقاله کامل تضمین کیفیت را حتما مطالعه کنید

 

کنترل کیفیت

کنترل کیفیت را می توان “بخشی از مدیریت کیفیت متمرکز بر تحقق الزامات کیفیت” تعریف کرد. در حالی که تضمین کیفیت به نحوه انجام یک فرآیند یا نحوه تولید محصول مربوط می شود ، کنترل کیفیت بیشتر جنبه بازرسی مدیریت کیفیت است.

یک تعریف جایگزین:

“تکنیک ها و فعالیتهای عملیاتی است که برای برآوردن الزامات کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد.

برای یک سازمان مهم است که در مورد مفاهیم تضمین کیفیت (QA) و کنترل کیفیت (QC) به توافق برسند. هر دو بخشی جدایی ناپذیر از برنامه مدیریت کیفیت سازمان هستند و اثربخشی تیم ها متکی بر تفاوت هایی است که همه ذینفعان ، از جمله مدیریت ، به خوبی درک کرده اند.

سیستم های کیفیت موثر می توانند نقش بسزایی در موفقیت پروژه ها داشته باشند ، اما نقطه مقابل آن این است که وقتی درک نادرستی داشته باشیم ، احتمالاً سیستم های کیفیت ضعیف و ناکارآمد هستند تا اطمینان حاصل شود که سیستم تحویل داده شده به موقع تحویل داده می شود، بودجه ، و نیازهای مشتری را برآورده می کند.

نمونه هایی از فعالیت های تضمین کیفیت شامل چک لیست های فرآیند ، استانداردهای فرآیند ، مستندات فرآیند و ممیزی پروژه است. نمونه هایی از فعالیتهای کنترل کیفیت شامل بازرسی ، بررسی همکاران تحویل پذیر و فرایند تست نرم افزار است

کنترل کیفیت نرم افزار:

“عملکرد کیفیت نرم افزار که بررسی می کند که پروژه از استانداردها ، فرایندها و رویه های خود پیروی می کند و این پروژه محصولات مورد نیاز داخلی و خارجی (قابل تحویل) را تولید می کند.”

 

تفاوت بین کنترل کیفیت و تضمین کیفیت

تضمین کیفیت و کنترل کیفیت دو جنبه مدیریت کیفیت هستند. در حالی که برخی از فعالیتهای تضمین کیفیت و کنترل کیفیت به هم مرتبط هستند ، این دو متفاوت تعریف شده اند.

به طور معمول ، فعالیتها و مسئولیتهای QA تقریباً تمام سیستمهای کیفیت را به این ترتیب پوشش می دهد ،

در حالی که QC زیرمجموعه ای از فعالیتهای QA است. همچنین ، عناصر سیستم کیفیت ممکن است به طور خاص تحت فعالیتها و مسئولیتهای QA/QC قرار نگیرند ، اما ممکن است شامل QA و QC شوند.

تضمین کیفیت: استراتژی پیشگیری

QA بر برنامه ریزی ، مستندسازی و توافق بر سر مجموعه دستورالعمل هایی که برای اطمینان از کیفیت لازم است متمرکز شده است. برنامه ریزی QA در ابتدای پروژه انجام می شود و از مشخصات نرم افزار و استانداردهای صنعت یا شرکت استفاده می کند. نتایج معمول فعالیتهای برنامه ریزی کیفیت ، برنامه های کیفیت ، برنامه های بازرسی و آزمایش ، انتخاب ابزارهای ردیابی نقص و آموزش افراد در روشها و فرایندهای انتخاب شده است.

هدف از QA جلوگیری از ورود نقص به محلول است. به عبارت دیگر ، QA یک روش مدیریتی فعال است که برای اطمینان از سطح اعلام شده کیفیت در ابتکار فناوری اطلاعات استفاده می شود.

انجام QA در ابتدای پروژه یک ابزار کلیدی برای کاهش خطرات شناسایی شده در مراحل تعیین مشخصات است. ارتباطات نقش مهمی در مدیریت ریسک پروژه ایفا می کند و برای دستیابی به QA موثر بسیار مهم است. بخشی از هر استراتژی کاهش ریسک ، ارتباط واضح هر دو ریسک و راه حل های مرتبط با آنها به تیم یا تیم های درگیر در پروژه است.

کنترل کیفیت: استراتژی تشخیص

از سوی دیگر ، کنترل کیفیت شامل کلیه فعالیتهایی است که برای تعیین سطح کیفیت راه حلهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه شده است. QC یک ابزار واکنشی است که به وسیله آن کیفیت سنجیده و نظارت می شود و QC شامل تمام تکنیک ها و فعالیت های عملیاتی است که برای برآوردن الزامات کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنیک ها و فعالیتها قبل از شروع کار پروژه با مشتریان و/یا ذینفعان توافق می شود.

QC شامل تأیید انطباق خروجی با سطوح کیفیت مطلوب است. این بدان معناست که راه حل فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به نیاز مشتری بررسی می شود و بررسی های مختلفی در نقاط برنامه ریزی شده در چرخه عمر توسعه انجام می شود. تیم ها ، در میان سایر تکنیک ها ، از مراحل ساختاری ، آزمایش و بازرسی کد استفاده می کنند تا اطمینان حاصل شود که راه حل با مجموعه الزامات مورد توافق مطابقت دارد.

 

 

نویسنده:مرضیه حسینی -مدیرعامل شرکت کاوشگران بهبود کیفیت