سبک مدیریت و ۱۰ نوع سبک مدیریت برای رهبری مؤثر

سبک مدیریت روشهایی را که شخص برای مدیریت یک فرد، جلسه، پروژه، گروهی از افراد یا سازمان استفاده می کند، توصیف می کند. سبک مدیریت شامل جزئیاتی مانند نحوه سازماندهی کار، نحوه تصمیم گیری، نحوه برنامه ریزی و نحوه استفاده از اقتدار باشد.

مهارت های رهبری، مانند اکثر توانایی های زندگی، باید از طریق تمرین و کار سخت حاصل شود. با این وجود روش های مختلف زیادی برای داشتن یک رهبر خوب وجود دارد. در حقیقت، رهبران بزرگ معمولاً انواع مختلفی از سبکهای مدیریت را در زمانهای مختلف گنجانیده اند. از آنجا که هر شخص و موقعیت متفاوت است، انواع مختلفی از سبک های مختلف مدیریت را در زندگی حرفه ای خود کشف خواهید کرد. در این مقاله، ما در مورد چندین سبک مدیریت مشترک، چرا آنها مضر یا سودمند هستند، صحبت می کنیم.

چرا مردم از شیوه های مختلف مدیریت استفاده می کنند

مدیران مؤثر از سبکهای مختلف مدیریتی برای پشتیبانی از نیازها و اهداف خود در هر زمان معین استفاده می کنند. در اینجا چند مورد از عواملی که تحت تأثیر کدام سبک مدیریتی قرار خواهند گرفت استفاده شده است:

  • حجم کار برای تکمیل و چقدر سریع باید انجام شود
  • صنعت و فرهنگ شرکت آنها
  • شخصیت و خصوصیات مدیریتی آنها
  • اهداف تیم و شرکت آنها
  • نگرش ها و شخصیت های افرادی که آنها را مدیریت می کنند.

بهترین انواع سبک مدیریت

پاسخ ساده و شاید تا حدودی ناامید کننده این است که هیچ روشی برای رهبری وجود ندارد که همیشه نسبت به سایر انواع سبک های مدیریت برتر باشد. بهترین نوع سبک های مدیریت انعطاف پذیر، تطبیقی و متناسب با شرایط ذکر شده است. این درست است زیرا موقعیتهای مختلف مستلزم انواع مختلفی از رهبری است.

هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه رهبری، باید تعدادی از موارد را در نظر بگیرید. در اینجا چند مورد از عواملی که تحت تأثیر کدام سبک مدیریتی قرار خواهند گرفت استفاده شده است:

  • نوع شغلی که شما مدیریت می کنید.
  • حجم کارهایی که باید در آینده نزدیک انجام شود.
  • شخصیت و خصوصیات مدیریت ذاتی شما.
  • شخصیت ها و نگرش کارمندان شما در حال حاضر مدیریت می کنید.
  • وقتی همه این عوامل را در نظر گرفتید، آماده عمل هستید!
  • چرا یادگیری سبک مدیریت شما برای موفقیت ضروری است؟

وقتی همه این عوامل را در نظر گرفتید ، آماده عمل هستید!

چرا یادگیری سبک مدیریت شما برای موفقیت ضروری است؟

سبک مدیریت

 

یادگیری سبک مدیریت اولیه خود یا دانستن اینکه کدام سبکها در چه شرایطی کار می کنند، تأثیر قابل توجهی در نحوه عملکرد شما و تیم شما دارد. در اینجا چهار روش وجود دارد که سبک مدیریتی شما را مشخص میکند و می تواند شما را در مسیر موفقیت قرار دهد:

        ۱٫ شما لازم نیست که به مد تکیه کنید

مدهای مدیریتی آمده و می روند و تعداد بسیار کمی از آنها در دراز مدت مؤثر است. اما وقتی یک سبک مدیریتی پیدا می کنید که برای شما مؤثر باشد، بنیادی را ایجاد می کنید که می توانید وقتی که کار سخت می شود، برگردید.

        ۲٫ شما می دانید که چگونه خودتان را وفق دهید

همانطور که در بخش بعدی مشاهده خواهید کرد، موقعیت های خاص – اضطراری، مهلت های مهم، استراتژی سازمانی به یک سیاست مدیریت مستقیم تر نیاز دارند. وقتی سبک زندگی روزمره خود را تنظیم می کنید، بهتر می دانید چگونه با موضوعاتی که در خارج از “هنجار” قرار دارند سازگار شوید.

       ۳٫ شما می دانید چگونه می توانید به بهترین شکل کارمندان خود را جذب کنید

اگر کارمندان شما مشغول کار خود هستند، در کوتاه مدت عملکرد بهتری خواهند داشت و احتمال دارد در درازمدت شغل شما را ترک کنند. سبک مدیریت صحیح شغل باعث ایجاد این نوع مشارکت در کارمندان می شود و باعث می شود اعضای تیم شما با سؤال، پیشنهادات و ایده هایی راحت تر به شما نزدیک شوند.

       ۴٫ نقاط ضعف خود را می دانید و چگونه می توانید بهبود دهید

هر سبک مدیریتی با مجموعه ای از مهارت های خاص خود همراه است. هنگامی که یاد می گیرید کدام سبک مدیریت متناسب با شخصیت، تیم و شغل شما است، می توانید روی نقاط قوت و بهبود، نقاط ضعف خود تمرکز کنید.

 

چهار دسته گسترده از سبک های مدیریت

قبل از اینکه شیوه های مختلف مدیریتی را برای رهبری مؤثر ذکر کنیم، مفید است که با چهار دسته گسترده ای که هر یک از آنها در آن قرار دارند آشنا شوید. این دسته ها با نام های مختلفی همراه هستند، اما ما توصیفی را برای کمک به شما در شناسایی شخصی که مناسب شماست، انتخاب کرده ایم. با داشتن این اطلاعات، می توانید سبک مدیریتی را پیدا کنید که به بهترین وجهی متناسب با شخصیت شما و نحوه کار شما و تیم شما باشد.

      ۱٫ استبدادی

یک سبک مدیریت استبدادی با کنترل قدرتمند و متمرکز با یک منبع قدرت واحد مشخص می شود. ارتباطات از بالا به پایین (فقط یک راه) جریان دارد و انتظار می رود اعضای تیم از دستورات پیروی کنند. یک مدیر خودکامه به طور معمول از طریق پاداش ها و مجازات ها به کارمندان انگیزه می دهد. به دلیل ماهیت فرماندهی و پیروی از این سبک مدیریت، رویکرد استبدادی در مواقع بحرانی یا هنگامی که محدودیت های زمانی خواستار اقدام سریع هستند بسیار ارزشمند است.

اشکالاتی که در مدیریت استبدادی تیم شما وجود دارد عبارتند از:

  • باعث ترس و بیزاری از کارکنان می شود
  • نیاز به نظارت مداوم را ایجاد می کند
  • روابط کاری ضعیفی ایجاد می کند

برخی از شرایط خواستار استفاده شما از شیوه مدیریت استبدادی هستند، اما، بیشتر از همه، بهتر است آن را به حداقل برسانید تا تیم شما بیگانه نشود.

      ۲٫ اقناع کننده

یک شیوه مدیریت متقاعد کننده، مانند سبک استبدادی، با کنترل قوی و متمرکز مشخص می شود که برای تجارت تصمیم گیری می کند. اما، برخلاف مدیران استبدادی، مدیران متقاعد کننده وقت می گیرند که سؤالات را دعوت کنند نه اینکه از دستورات سیاست “این یا این کار را بکنند”. به همین ترتیب، هنگامی که مدیریت و مالکیت به نتیجه رسیدند، آنها با اعضای تیم مبنای تصمیم گیری را مورد بحث قرار می دهند.

سپس کارمندان را تشویق می کنند که از طریق تکنیک های مختلف اقناعی و نه از طریق پاداش و مجازات ها، به انجام وظایف بپردازند.

       ۳٫ مشورتی

در یک سبک مدیریت مشورتی، سیاستگذاری و تصمیم گیری هنوز در اختیار مدیران و صاحبان شرکت است، اما این افراد بالاتر از یک شکل ارتباطی دو طرفه را تشویق می کنند. مدیران مشورتی غالباً با اعضای تیم برای شنیدن نظرات آنها قبل از نهایی شدن تصمیم، گفتگو می کنند. یک سبک مشاوره در مدیریت کسب و کار روشی مؤثر برای مشارکت کارکنان در فعالیتهای کلان شرکت شماست. اما بدون اشکالاتی نیست

در برخی شرایط، یک شیوه مدیریت مشورتی می تواند:

  • هزینه بیشتری داشته باشید
  • روند تصمیم گیری را کند کنید
  • اجرای تغییرات مهم را به تأخیر بیاندازید
  • استفاده از این سبک مدیریت بسیار کم اهمیت است تا مانع پیشرفت کار شما نشود

      ۴٫ مشارکتی

در یک سبک مدیریت مشارکتی، مالکان با ارائه مشکلات و موضوعات برای بحث و گفتگو و سپس همکاری با کارمندان برای رسیدن به یک تصمیم نهایی، اقتدار و قدرت را در سراسر سازمان گسترش می دهند.

این نوع سبک باعث تقویت توانمندی کارکنان می شود زیرا اعضای تیم باعث می شوند که به طور فعال در جهت پروژه یا مشاغل به طور کلی شرکت کنند. همچنین هر یک از اعضای تیم را ترغیب می کند تا جهت خود را پیدا کنند و به جای انگیزه بیرونی، انگیزه ذاتی داشته باشند. سبک های مشارکتی غالباً توسط سازمانهای حرفه ای اتخاذ می شوند که توانایی های فکری و مهارت های کارکنان آن به یکدیگر شبیه است. به تعبیر افراطی، یک شیوه مدیریت مشارکتی می تواند منجر به ایجاد یک نگرش ناعادلانه شود که در آن مدیریت مسئولیت جهت هدایت مشاغل را رها می کند.

یک سبک مشارکتی همچنین باعث می شود تا مشاغل بیشتری،  هنگامی که سازمان جهت کلی به دلیل مدیریت تصمیم گیری های مفیدی برای ادامه شرکت نمی کند.

 

 ۱۰ نوع شیوه مدیریت برای رهبری مؤثر

 

سبک مدیریت

       ۱٫ سبک مدیریت دموکراتیک

دسته: مشاوره

رهبران دموکراتیک مشتاقانه درگیر کارکنان خود در تصمیمات شرکت هستند. اگر این سبک مدیریت را انتخاب می کنید، به تیم خود نشان می دهید که به آنها اعتماد دارید و به ورودی آنها احترام می گذارید. همچنین اعتماد به نفس در مورد نظرات کارمندان و توانایی خود را به عنوان یک رهبر نشان می دهد.

نیازی به آتش زدن دستورات یا حکم با مشت آهنین نیست. شما اعتقاد دارید که کارمندان تا حد زیادی می توانند بر خود حاکم باشند و شما فقط یک قاضی یا داور هستید تا امور را در جهت صحیح نگه دارید.

       ۲٫ سبک مدیریت الهام بخش

دسته: مشاوره

داشتن یک رهبر الهام بخش کار ساده ای نیست، اما هنگام تحقق بسیار مؤثر است. نوع الهام بخش از سبک مدیریت به مهارت های عالی افراد، یک قلب بزرگ و یک میل صادقانه برای کمک به کارمندان خود کمک می کند تا در داخل و خارج از محیط کار توسعه یابند.

        ۳٫ سبک مدیریت معتبر

دسته: استبدادی

در حالی که چیزهای زیادی برای گفتن به نفع یک سبک رهبری دموکراتیک گفته می شود، اما گاهی اوقات یک وضعیت خواستار یک دیکتاتور است. شاید شما یک مدیر جدید باشید و به نظر می رسد که محل کار کمی آشفته است، فاقد نظم و ساختار است. یا شاید کارمندان شما تمایل به خستگی داشته باشند و به اقدامات انضباطی نیاز داشته باشند.

در هر یک از این موارد، ممکن است لازم باشد یک نوع سبک مدیریتی معتبرتر را اتخاذ کنید. اما داشتن سبک رهبری معتبر به این معنی نیست که شما باید بی ادب باشید. به یاد داشته باشید که می توانید با لبخند و “لطفا” سفارش دهید.

        ۴٫ سبک مدیریت مبتنی بر نتایج

دسته: مشاوره

کلمه جادویی برای مدیران مبتنی بر نتایج، کارآیی است. شما نگران چگونگی انجام کارها نیستید، مادامی که آنها به خوبی و به سرعت ممکن انجام شوند. شما نیازی به ایجاد هر قاعده و روش خود را احساس نمی کنید، اگر یک کارمند روش عالی برای انجام کارها داشته باشد، خوشحال هستید که می توانید در سیاست شرکت تغییراتی ایجاد کنید. تنها چیزی که با این نوع سبک مدیریت مهم است نتایج است

سبک مدیریت مبتنی بر نتایج

 

        ۵٫ سبک مدیریت لائیز – فییر

دسته: مشارکتی

نوع مدیریتی Laissez-Faire به دو چیز نیاز دارد: یک نگرش کاملاً بی روح و اعتماد به نفس زیادی در کارکنان شما. اگر این دو صفت را در اختیار دارید، ممکن است شما برای یک سبک رهبری لائیز-فیر مناسب باشد.

این روش مؤثر است زیرا مدیران فاضل، مشغول کار با کارمندان خرد نیستند. در عین حال، کارکنان از استقلال به آنها داده شده قدردانی می کنند و اغلب ابتکار عمل نشان می دهند تا اینکه به آنها گفته می شود دقیقاً چه کاری انجام دهند و چگونه این کار را انجام دهند.

         ۶٫ سبک مدیریت مشارکتی

دسته: مشارکتی

رویکرد مشارکتی به رهبری شبیه به سبک دموکراتیک است اما از یک جهت قابل توجهی متفاوت است. با یک سبک مدیریت مشارکتی، شما به سادگی از کارمندان خود نمی خواهید که هر روز رای دهند، شما به طور فعال از اعضای تیم درباره سیاست های شرکت درخواست می کنید.

شما به دنبال گفتگوهای واقعی و متفکرانه در مورد بهبود شغل خود هستید که به کارمندان خود توانمند می کند و حتی ممکن است راه حل های خلاقانه ای ارائه دهد.

         ۷٫ سبک مدیریت به عنوان مثال

دسته: اقناع کننده

این سبک مدیریت دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: شما با تنظیم مداوم یک نمونه بی عیب و نقص از نوع استانداردهای کاری که در شغل خود انتظار دارید، هدایت می شوید. نوار فقط با اقدامات و اقدامات شما تنظیم می شود.

در برخی موارد، این حتی ممکن است اخلاق و محیط کار شغلی شما را تغییر دهد. سران تنظیم نمونه قطعاً نمی ترسند آستین خود را ببندند و دست خود را کثیف کنند تا به خدمه نشان دهند که چگونه کارها باید انجام شود.

         ۸٫ سبک مدیریت استراتژیک

دسته: مشاوره

مدیران استراتژیک علاقه مند به جزئیات دقیق کارهای اصلی نیستند. درعوض، آنها روی تصویر بزرگتر و موفقیت بلند مدت در شغلی که مدیریت می کنند متمرکز شده اند.

اگر یک سبک مدیریت استراتژیک دارید، به راحتی به مدیران دستیار و تغییر رهبران امکان نظارت بر اکثر مسئولیت های روزمره را می دهید. در حالی که کارکنان کارهای دیگر را انجام می دهند، شما در حال برنامه ریزی برای فعالیتهای بازاریابی و آماده شدن برای گسترش هستید.

8) سبک مدیریت استراتژیک

          ۹٫ سبک مدیریت وابسته

دسته: اقناع کننده

مدیر وابسته متواضع، سخت کوش و با اعتماد به نفس است. این نوع مدیران خود را به عنوان اینکه دائمی به کارکنان یادآوری کنند که مسئول هستند، خود را به عنوان بخشی از تیم و از جلو هدایت می کنند.

اگر این شیوه رهبری مورد نظر شماست، به دنبال فرصت هایی می شوید تا بتوانید خود را به کارمندان خود وابسته کنید و در هر کجا که لازم باشد کمک کنید. کارمندان شما را به عنوان یک متحد می بینند و این واقعیت را که شما در تلاش برای کمک به آنها برای موفقیت هستید احترام می گذارند.

        ۱۰٫ سبک مدیریت کاریزماتیک

دسته: اقناع کننده

سبک مدیریت کاریزماتیک، که گاه به آن سبک مدیریت اقناعی گفته می شود، پیرامون شخصیت و جذابیت مدیر شکل گرفته است. اگر این نوع از سبک مدیریتی شماست، شما روی توسعه روابط شخصی با کارکنان خود و ایجاد تیمی در محل کار خود متمرکز شده اید. کارمندان تعاون هستند زیرا آنها به این واقعیت که شما علاقه مند هستند آنها را به عنوان افراد بشناسید احترام می گذارند.

سرانجام، هر مدیری که ارزش نمک خود را داشته باشد از ترکیبی از این نوع از سبک های مدیریتی استفاده می کند. رهبرانی که می دانند چگونه رهبری کنند انعطاف پذیر هستند و سریع با محیط خود سازگار می شوند.

 

چگونه می توان سبک مدیریت خود را بهبود بخشید

اولین قدم در بهبود رهبری شما این است که مشخص کنید که به کدام سبک گرایش پیدا می کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است بر اساس نیاز شما به چندین سبک مختلف تکیه کنید. اما، در بررسی دقیق تر، شما یک یا دو سبک پیش فرض را پیدا خواهید کرد که در وظایف عادی مدیریتی خود استفاده می کنید.

پس از شناسایی سبکهای مدیریتی که بر کار شما حاکم است، می توانید قدم هایی برای قوی تر، بهتر و گردآوری بیشتر آنها بردارید.

در اینجا پنج روش برای انجام این کار آمده است :

        ۱٫ خودآگاهی را پرورش دهید

اگر به تلاش خود برای بهبود سبک مدیریت خود به این مرحله رسیده اید، خودتان آگاه هستید، برای تشخیص اینکه به کدام سبک رهبری بیشتر اعتماد دارید. در ادامه به بررسی احساسات، انگیزه ها، نقاط قوت و ضعف خود بپردازید زیرا آنها در هدایت تیم خود اعمال می شوند.

انجام این کار به شما کمک می کند تا به مشکلات روزانه کار خود و چالش های پیش بینی نشده ای که ممکن است وجود داشته باشد، بهتر پاسخ دهید. همچنین به شما کمک می کند مکان مورد نظر خود را بهبود بخشید و چگونه می توانید سبک مدیریت انتخاب شده خود را کامل کنید.

برای پرورش خودآگاهی، یک یا چند مورد از پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

  • یک ژورنال در مورد فعالیت های رهبری خود نگه دارید
  • گاهی اوقات محدودیت های رهبری خود را فشار دهید تا ببینید که چه احساسی دارد و چه نتیجه ای را به همراه می آورد
  • از کسانی که شما مدیریت می کنید و افرادی که شما را مدیریت می کنند، بازخورد بخواهید
  • با یک همکار صحبت کنید
  • در هر مرحله از این خودآزمایی، از حالت دفاعی برخوردار نشوید)

       ۲٫ ارزش های خود را بررسی کنید

می توانید به چندین روش مختلف به ارزش های خود فکر کنید. اونها می توانند … باشند:

  • اصول شما
  • معیارهای رفتاری شما
  • قضاوت شما در مورد آنچه در زندگی مهم است

با این حال شما تصمیم گرفتید که آن را تعریف کنید، بررسی ارزشهای شما به این سؤال می رسد که “چه چیزی را مهم می دانید؟” پس از پرسیدن این سؤال از خود در مورد سبک مدیریتی، دیدگاه خود را گسترش دهید تا بقیه عمر خود را نیز در بر گیرید. ارزش های اصلی که شما در زندگی شخصی خود به آن رعایت می کنید باید در زندگی حرفه ای شما نمایان شود. اگر آنها این کار را نکنند، قطع ارتباط در جایی وجود دارد که برای بهبود نحوه مدیریت تیم خود باید در آن آدرس دهید.

       ۳٫ راه ارتباط برقرار کردن را تغییر دهید

 

سبک مدیریت

همه ما می خواهیم این باور را داشته باشیم که در برقراری ارتباط خبره هستیم. اما وقتی چشم خودآگاهی را به این موضوع می اندازید، چه می بینید؟ حتی اگر احساس می کنید برای بهبود شیوه مدیریت خود نیازی به کار بر روی ارتباط خود ندارید، سعی کنید روش های خود را برای یک هفته، دو هفته یا یک ماه تغییر دهید تا ببینید که آیا شما و تیمتان می توانید کارهای بیشتری کسب کنید یا خیر.

به عنوان مثال، اگر هر هفته دوشنبه تا بعد از ظهر برگزار می کنید تا درباره پروژه های موجود بحث کنید، به جای آن سعی کنید در طول هفته با هر یک از اعضای تیم یک به یک ملاقات کنید. یا برای بهبود ارتباط کتبی خود و افزایش کارآیی، تعداد ایمیلهایی که هر روز برای آنها ارسال می کنید را کاهش دهید.

با این حال، شما می خواهید ارتباط خود را بهم بزنید، نتایج را ضبط کنید (به عنوان مثال در یک ژورنال) تا ببینید چه چیزی کار می کند، چه چیزی کار نمی کند و چرا.

       ۴٫ ورودی را بخواهید

یکی دیگر از راههای موثر برای بهبود شیوه مدیریتی این است که بخواهید از افراد بالا و پایین خود در زنجیره فرمان ورودی استفاده کنید. در حالی که بازخورد شما از مدیرتان دریافت می کند از جهات مختلفی با ارزش است، تلاش های خود را بر روی ورودی از افرادی که مدیریت می کنید متمرکز کنید

بیشتر اوقات، آنها همانطور که بودند “در خط مقدم” هستند و ایده های منحصر به فردی در مورد چگونگی بهبود سبک مدیریت خود خواهند داشت. آنها می توانند به شما در یافتن راههای مؤثر و کارآمد تر برای هدایت تیم به عنوان یک کل کمک کنند.

درخواست تیم خود برای ورود به آنها کمک خواهد کرد که مانند یک واحد منسجم احساس کنند و وقتی می بینند که شما پیشنهادات خود را گنجانیده اید، از آنها الهام میگیرند تا خود را بهبود بخشند.

       ۵٫ فرصتهای یادگیری را جستجو کنید

یکی از بهترین راهها برای بهبود سبک مدیریتی، جستجوی فرصت های یادگیری در قالب آموزش مداوم است. تکمیل آموزش شما بینش جدیدی در مورد تفاوت های بی نظیر از سبک مدیریتی مورد نظر شما و جوانب مثبت و منفی سبک های دیگر به شما می دهد.

همچنین شما را به جنبه های دیگری از دنیای تجارت و مدیریت در معرض دید شما قرار می دهد زیرا ممکن است اینقدر شلوغ باشید که کار خود را انجام داده اید. این که تصمیم بگیرید کار گواهینامه را دنبال کنید یا به سمت کارشناسی ارشد بروید، جستجوی فرصت های جدید یادگیری شما را با افراد جدید، معلمان و دانش آموزان، به طور یکسان  که می توانند شما را در معرض تکنیک های جدید قرار دهند، کمک می کند تا ارزش های خود را تحکیم کنید و نحوه مدیریت تیم خود را بهبود بخشید.

وقت آزاد کنید تا مهارتهای رهبری خود را ارتقا دهید.

 

سبک مدیریت شما چیست؟

سبک مدیریت شما باید به اهداف خاص شما، سازمان شما و افراد درگیر بستگی داشته باشد. هر سبکی مزایا و اشکالات خاص خود را دارد، و شما یک سبک با اندازه یکسان پیدا نمی کنید که متناسب با هر موقعیتی باشد.

درعوض، شما باید ویژگی های شخصیت خود، خلق و خوی خود، انواع کارمندانی که دارید و شغل خود را برای انتخاب سبک مناسب مشخص کنید. در حقیقت، ممکن است دریابید که ترکیبی از این سبک های رهبری در مدیریت بهترین رویکرد است.

 

کاوشگران بهبود کیفیت – مشاور مدیریت کسب و کار شما