حل مسئله و تصمیم گیری: عناصر اصلی برای بهترین راه حل ممکن

به اشتراک گذاری مطلب :

مهارت حل مسئله و تصمیم گیری برای هر صاحب مشاغل کوچک ضروری است. اغلب اوقات، حل مسئله و تصمیم گیری دست به دست هم می دهند و استفاده از راهبردهای درست تصمیم گیری و حل مسئله می تواند تجارت شما را بسازد یا خراب کند.

در ادامه بخوانید تا در مورد اهمیت حل مسئله و تصمیم گیری و اقدامات انجام شده برای یافتن بهترین راه حل برای تجارت کوچک خود مطلع شوید.

اهمیت حل مسئله و تصمیم گیری

شما باید بتوانید انتخاب های صحیح را انجام دهید و از تکنیک های حل مسئله برای کمک به رشد شغل خود استفاده کنید.

حل مسئله و تصمیم گیری در تجارت می تواند به شما کمک کند:

  • موقعیت ها را با دقت مرور کنید
  • در مورد مشکلات و راه حلها آشکارا بحث کنید
  • ایده ها را سازماندهی کنید
  • عواقب تصمیمات را پیش بینی کنید
  • گزینه های دیگر را بسنجید
  • برنامه های عملی ایجاد کنید

  ۵ مرحله برای تصمیم گیری و  رفع کردن مسئله

از پنج مرحله زیر استفاده کنید تا بتوانید خودتان را برای مشکل راهنمایی کنید و در مورد راه حل تصمیم بگیرید.

حل مسئله و تصمیم گیری

 

  1. مشکل را تحلیل کنید

باید قبل از اینکه بتوانید یک مسئله را برطرف کنید و از مهارت های تصمیم گیری استفاده کنید، به مشکل موجود بپردازید. مشکل کسب و کارتان را شناسایی و تحلیل کنید. بفهمید که اصل مشکل از کجا می تواند باشد و از آنجا بروید. برای رسیدن به دیدگاههای مختلف به دنبال دیدگاه دیگران باشید.

مأموریتها و حواشی مربوط به موضوع را بیاموزید و از سطح آن فراتر بروید. بطور عمق جستجو کنید تا بدانید که چرا مشکلی را تجربه می کنید و چه کاری می توانید برای حل آن انجام دهید. از خودتان سؤالاتی بپرسید، این مشکل از چه زمان آغاز شد؟ آیا این مسئله مشکلات دیگری ایجاد کرده است؟

مشخص کنید که آیا مشکل نیاز به اقدام فوری دارد یا خیر. مسئله چقدر فوری است؟ چه مدت طول خواهد کشید تا مشکل برطرف شود؟ شدت مسئله تعیین می کند که چقدر سریع پاسخ می دهید و چه اقداماتی را باید انجام دهید.

  1. جمع آوری اطلاعات

پس از تعیین و تحلیل شدت مشکل، اطلاعات پشتیبانی را جمع کنید.

برای اینکه بتوانید افکار خودتان را پشتیبانی کنید باید اسناد را مرور کنید. برخی از اطلاعاتی که شما می توانید جمع آوری کنید شامل صورت های مالی، معیارهای بازاریابی و محاسبات مانند هزینه خرید مشتری است.

بسته به مسئله، نوع اطلاعاتی که باید جمع آوری کنید ممکن است متفاوت باشد. لذا باید فکر کنید که برای گزارش بیشتر مشکل و تهیه نسخه پشتیبان از ادعاهای خود، از چه گزارشهایی استفاده کنید.

  1. راه حل های طوفان مغزی

اگر راه حل های طوفان مغزی را ندارید، نمی توانید انتظار داشته باشید که راه حل مشکل خود را ارائه دهید.

وقت بگذارید تا به فکر راه حل های مسئله خود باشید. در نظر بگیرید یک کارگاه برگزار کنید که بتوانید در مورد مشاغل خود با سایر کارگران بحث کنید. از این طریق، می توانید از چندین نفر بازخورد دریافت کنید. کارمندان می توانند ایده های خود را از یکدیگر دور کنند.

بسته به تعداد مشکلی که در شغل خود دارید، ممکن است لازم باشد با کارمندان خود مشورت کنید. برای جلسات منظم زمانی را جداگانه در نظر بگیرید تا شما بتوانید راه حلی را پیدا کنید. از دیگران بخواهید که اطلاعاتشان را بیان کنند. هرچه ایده های بیشتری داشته باشید، احتمالاً می توانید یک راه حل مناسب برای مشکل خود پیدا کنید. به مشکلات قبلی که در تجارت خود داشتید، فکر کنید. آیا آنها مشابه موضوع فعلی بودند؟ اگر چنین است، چگونه سایر مشکلات را برطرف کردید؟

هنگام بدست آوردن راه حل، به خارج از موضوع فکر کنید. راه حل هایی که شما و تیمتان استفاده می کنید لازم نیست همان روشی باشد که در گذشته استفاده کرده اید.

  1. جوانب مثبت و منفی را بسنجید

یکی از مؤلفه های اصلی حل مسئله و تصمیم گیری موثر، این است که شما قبل از تصمیم گیری تمام جوانب مثبت و منفی را بسنجید.

هنگام حل مسئله، به تکنیک های مختلفی که می توانید برای مرور مزایا و معایب استفاده کنید، فکر کنید. به عنوان مثال، شما می توانید یک تحلیل SWOT ایجاد کنید تا نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را تعیین کنید.

جوانب مثبت و منفی هر یک از راه حل ها را روی دفترچه یادداشت بچسبانید یا از یک صفحه گسترده برای سازماندهی مزایا و معایب استفاده کنید. نوشتن جوانب مثبت و منفی به شما کمک می کند تجسم کنید که کدام گزینه ممکن است برای تجارت شما مفیدترین باشد.

بنابراین براساس تعداد جوانب مثبت و منفی که دریافت می کنند، به هر راه حل نمره دهید. راه حل های خود را بر اساس مقدار لیست کنید تا رتبه بندی کنید که کدام گزینه ممکن است بهترین مسیر باشد. به خاطر داشته باشید که لزوماً نیازی به انتخاب گزینه با بالاترین رتبه بندی ندارید.

هنگامی که برای هر راه حل، لیست جوانب مثبت و منفی خود را ایجاد کردید، گزینه های خود را مقایسه کنید. عجله نکنید. برای اطمینان از انتخاب بهترین مورد برای مشاغل خود، زمان انتخاب را برای همه گزینه های خود در نظر بگیرید.

 

حتما بخوانید :  تحلیل SWOT چیست ؟

 

  1. در مورد راه حل تصمیم بگیرید

پس از ارزیابی همه راه حل های ممکن، زمان تصمیم گیری است.

به عنوان یک صاحب مشاغل کوچک، ممکن است شما خیلی سریع تصمیم بگیرید. اما وقتی نوبت به رفاه شرکت شما می رسد، عجله نکنید. هنگام تصمیم گیری، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مقدار خطر
  • نتایج احتمالی (کوتاه مدت و بلند مدت)
  • عوارض جانبی منفی (به عنوان مثال، سایر مشکلات)
  • احتمال موفقیت

پس از اتمام فرآیند حل مسئله و تصمیم گیری، راه حل خود را عملی کنید. حتماً نتایج راه حل خود را پیگیری کنید. آیا راه حل مشکل شما را برطرف کرده است؟ اگر نتیجه آن چیزی نبود که انتظار داشتید، به جای آن به راه حل دیگری در فکر کنید و  آن را در نظر بگیرید.

 

کاوشگران بهبود کیفیت –  مشاور مدیریت کسب و کار شما

 


به اشتراک گذاری مطلب :