مدیر تضمین کیفیت و شرح وظایف آن

به اشتراک گذاری

مدیر تضمین کیفیت (QA) مدیر نظارت بر فعالیت بخش تضمین کیفیت و کارکنان، توسعه، اجرای و حفظ سیستم آزمایش کیفیت می باشد و قابلیت اطمینان برای محصولات سازمان و یا فرآیندهای توسعه را خواهد داشت. از آنجائیکه ماهیت دقیق کار تضمین کیفیت بر اساس صنعت خاص متفاوت خواهد بود، اما وظایف اصلی، صلاحیت های مرتبط با اطمینان از عدم رعایت محصول با استانداردهای کیفیت موردنیاز، برای موقعیت متخصص یا مدیر تضمین کیفیت به خوبی تعریف شده است.

هدف کلی مدیر تضمین کیفیت

مدیر تضمین کیفیت باید از یک محصول یا خدمات مطابق با استانداردهای تعیین شده کیفیت از جمله قابلیت اطمینان، قابلیت استفاده و عملکرد مورد نیاز آن برای توزیع و بازار مطمئن باشد.

وظایف اصلی و مسئولیت های مدیر تضمین کیفیت

 

  • پیش نویس سیاست ها و رویه های تضمین کیفیت
  • استانداردها و رویه های تضمین کیفیت را تفسیر و پیاده سازی کنید
  • کفایت استانداردهای تضمین کیفیت را ارزیابی کنید
  • روشهای نمونه گیری را برای ضبط و گزارش داده های با کیفیت ابداع کنید
  • اجرا و کارایی سیستم های کیفیت و بازرسی را مرور کنید
  • برنامه ریزی، انجام و نظارت بر آزمایش و بازرسی از مواد و محصولات برای اطمینان از کیفیت محصول نهایی
  • از حسابرسی داخلی و سایر فعالیتهای تضمین کیفیت مستند بسازید
  • بررسی شکایات مشتری و مسائل مربوط به عدم انطباق
  • جمع آوری و گردآوری داده های کیفیت آماری
  • تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی مناطقی برای بهبود در سیستم کیفیت
  • اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه را توسعه داده، توصیه و نظارت کنید
  • تهیه گزارش برای ارتباط با نتایج فعالیتهای با کیفیت
  • نیازهای آموزشی را شناسایی کرده و مداخلات آموزشی را برای رسیدن به استانداردهای کیفیت سازماندهی کنید
  • هماهنگی و پشتیبانی از ممیزی های موجود در سایت که توسط ارائه دهندگان خارجی انجام می شود
  • یافته های حسابرسی را ارزیابی کرده و اقدامات اصلاحی مناسب را انجام دهید
  • نظارت بر فعالیتهای مدیریت ریسک
  • مسئول سیستم های مدیریت اسناد
  • اطمینان از انطباق مداوم با کیفیت و الزامات نظارتی صنعت

 

مدیر تضمین کیفیت

مسئولیت های نظارتی:

  • استخدام و آموزش پرسنل تضمین کیفیت.
  • نظارت بر گردش روزانه و برنامه های این بخش.
  • ارزیابی عملکرد را به موقع و سازنده انجام می دهد.
  • انضباط و خاتمه کارکنان مطابق با سیاست شرکت.

 

آموزش و تجربه:

  • مدرک لیسانس را ترجیح می دهد
  • گواهینامه ها مزیتی شامل حسابرس کیفیت، مهندس کیفیت، همکار ارتقاء کیفیت، شش سیگما را دارند
  • تجربه کیفیت بازرسی، حسابرسی و آزمایش
  • تجربه با اجرای برنامه های اقدام اصلاحی
  • تجربه یا محصول خاص در صنعت
  • مهارت های رایانه ای قوی از جمله Microsoft Office ، برنامه های QA و بانکهای اطلاعاتی
  • دانش ابزارها، مفاهیم و روشهای QA
  • تجربه solid در استفاده موثر از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها و تجزیه و تحلیل آماری
  • آگاهی از الزامات نظارتی مربوطه

 

شایستگی های کلیدی :

  • توجه به جزئیات
  • مهارت های ارتباطی، کلامی و کتبی
  • جمع آوری داده ها، مدیریت و تجزیه و تحلیل
  • تحلیل مسئله و حل مسئله
  • برنامه ریزی و سازماندهی
  • قضاوت صحیح
  • مهارت تصمیم گیری
  • مشتری مداری
  • تعامل مؤثر با ذینفعان
  • کار گروهی

 

پنج مهارت بالا و قوی برای یک متخصص تضمین کیفیت QA مشخص شده است:

  • تجزیه و تحلیل داده ها – قادر به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی روندها و تشخیص مشکلات و مسائل کلیدی باشد
  • داوری و حل مسئله – قادر به تعیین معیارهای تصمیم گیری و تعیین مناسب ترین دوره عمل باشد
  • برنامه ریزی و مهارت های سازمانی – قادر به ایجاد اهداف و برنامه ریزی وظایف و منابع به طور موثر باشد
  • مهارت های ارتباطی – مهارت های ارتباطی کتبی قوی برای تهیه مستندات مختصر و روشن داشته باشد
  • توجه به جزئیات و جهت گیری کیفیت – قادر به بررسی دقیق فرآیندها و خروجی ها باشد

 

 

کاوشگران بهبود کیفیت –  مشاور و مدیریت کسب و کار شما

 

 


به اشتراک گذاری